14. november 2011

Kyllingepaté

Nu da jeg er kommet i gang med bloggen igen, så syntes jeg, at I skal have nogle af de opskrifter som er blevet lavet i den lange periode, hvor jeg ikke har været på bloggen.
Her er en af dem, måske en ide til julefrokostbordet?
Kyllingepaté
500 gr. kyllingebrystfilet
250 gr. kogeflæsk uden svær,
2 fed hvidløg,
2 spsk. hakket persille,
2 æg,
3 spsk. portvin, madeira eller bouillon,
8 skiver bacon,
salt og peber
Hak kødet, flæsket og de pillede hvidløg én gang gennem kødmaskinen. Bland det hakkede kød med persille, æg, hedvin eller bouillon, salt og peber. Lad farsen hvile svalt en time. Sæt ovnen på 150 grader og sæt en bradepande med vand ind på nederste rille. Dæk bunden af en ovnfast form med baconskiver. Fyld farsen i formen og læg de resterende baconskiver øverst. Læg låg eller alufolie over formen. Bag pateen i det forvarmede vandbad i en time. Fjern låg eller alufolie og lad den bage yderligere ½ time uden låg, så den får farve. Lad pateen svale under let pres i mindst 3 timer, og gerne til næste dag.

3 kommentarer:

  1. Jamen, det ser overlækkert ud....har du overvejet at lave ande- eller gåserillettes? Det er jeg helt vild med og havde med hjem fra Frankrig her i efteråret.

    SvarSlet
  2. Kære Lavendel
    Jo, - jeg har tænkt på det, det bliver nu nok med and, man finder en del tilbud i butikkerne i øjeblikket på andelår, så mon ikke det skulle kunne lade sig gøre:)
    knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Ja, and er egentlig også bedst - uhmm

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!