13. november 2011

Lækker krydret suppe


4 pers.
2 dl smuttede mandler (ca. 100 g)
10 g smør
1 spsk. ostindisk karry
1 stort hakket zittauerløg (ca. 2 dl)
4 store knuste fed hvidløg
5 tsk. fintrevet, frisk ingefær
2 dåser kokosmælk (a ca. 400 g)
6 dl mælk
1 spsk. groft salt
600 g wokstrimler af okseklump
6 forårsløg i skiver (ca. 7 dl)

2½ dl forkogte couscousgryn (ca. 200 g)
2½ dl kogende vand

2½ dl grofthakkede, tørrede abrikoser (ca.150 g)

tag mandlerne og rist dem ved kraftig varme og under omrøring i 1 min.
Rist derefter mandlerne ved jævn varme til de er gyldne.

Smelt smørret i en stor gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits karry, løg, hvidløg og ingefær i ½ min. Tilsæt kokosmælk, mælk og salt. Bring suppen i kog og kog den ved svag varme og under omrøring i 10 min. Skær kødet i mundrette stykker og kom dem i suppen. Kog den 1 min. mere. Tilsæt forårsløg, varm suppen igennem og smag til.

couscousgrynene hældes i det kogende vand og trækker.

Server den krydrede suppe - med ristede mandler, couscous og abrikoser ved siden af.

4 kommentarer:

  1. Er HELT sikker på jeg kan dufte den helt her hjem til mig !

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. Kære Marianne
    Ja duften fejler ikke noget, men det gør smagen nu heller ikke.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Den ville være super at servere hos os - også selvom er gemalen er inkarneret suppehader. Manner den ser god ud :-)

    SvarSlet
  4. Kære Piskeris
    Den er god, og dejlig anderledes.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!