7. februar 2010

Tyndstegsfilet med rødvinssauce og andet tilbehør

I dag havde jeg lyst til noget oksesteg, og da jeg havde en Tyndstegsfilet i fryseren, så var det jo nærliggende at tage den, iøvrigt mangler jeg pålæg, så det kan jo ikke passe bedre.
1 stykke tyndstegsfilet klargøres, den tykke sene der sidder på den ene side skal fjernes, hvis det ikke er blevet gjort, det tykkeste fedt fjernes, og stegen ridses i tern, og krydret med
Salt
peber
timian
I et ovnfast fad kommes rodfrugter, gulerod, selleri, pastinak, løg (jeg brugte resten af de dybfrosne rodfrugter fra i går) og kom et ekstra løg i blandingen, (urterne kasseres bagefter) krydrede med
salt,
peber,
timian og
rosmarin,
1 stor tsk. Tomatpure kom i blandingen,
3 dl. rødvin og
3-4 dl. Oksefond blev hældt ved.
En rist blev lagt over blandingen, tyndstegen blev placeret på risten og sat i en 225 gr. varm ovn, som blev skruet ned til 180 gr. i 30 -45 min. alt efter størrelse (min steg var på 1 kg.) og hvor rød du ønsker stegen, fadet tages ud, og væsken sies fra fadet ned i en skål, stegen skal trække ca. 15- 20 min.
små vaskede halverede kartofler blev krydret med
salt
peber
paprika
oregano og sat i ovnen på et lille fad i 30 min.
i en gryde laves en lille opbagning, 1-2 spsk olie og lige så meget mel, koges sammen, og rødvinsblandingen tilsættes lidt efter lidt, kog hele tiden ved svag varme, saucen skal ikke være tyk, smag til med salt, peber tomatpure, måske skal du bruge lidt mere fond.
Når stegen har hvilet, kan du skære den i skiver og arranger!

Jeg havde noget blomkål der skulle bruges og grønne bønner havde jeg på frost, det blev kogt og serveret til.
Smagen var eminent, og da det ikke er så ofte, at jeg får sauce, så er det vigtigt, at når jeg laver det, at den er perfekt, og det var den!
PS: Husk at koge saucen ordentlig igennem, så melsmagen forsvinder.

3 kommentarer:

  1. Åh Vibeke.. Jeg sidder her og må holde på mundvandet..
    Smil fra Øen.

    SvarSlet
  2. Kære Mette
    Det var sørme også godt!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Tak for en god opskrift!

    Venligst Karen

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!