27. februar 2009

Menuen er Sværdfisk


Jeg køber fisk fra Skagenfood.dk, og i dag kom der Sværdfisk,
2 dejlige flotte skiver, og det kan da lige få en til at glæde sig til aftensmaden.
Da jeg er alene, så har jeg mulighed for at lege med to opskrifter
I dag kommer den første:

Sværdfisk med varm bønnesalat.

1 pers.
1 x 200 g steaks af sværdfisk
olivenolie
salt og peber
4 soltørrede tomater i strimler ( helst dem i olie)
salt
100 g bønner
2 spsk. olivenolie
½ fed fintskåret hvidløg
10 stk. små oliven sorte eller grønne, udstenede
frisk timian
4 sherrytomater, halverede
saft af ½ citron
salt og peber
2 spsk. Granatæblekerner
Nip bønnerne og kog dem i letsaltet vand, til de lige netop er møre. Hæld dem i en sigte, afkøl dem under den kolde hane, lad bønnerne dryppe af
Varm olien i en sauterpande, rist hvidløgene let heri og bland Soltørrede tomater, bønner, oliven samt timian. Varm det hele igennem Tilsæt citronsaft og smag bønnerne til med salt og peber, vend de halverede sherrytomater i og vend dem med bønnesalaten nogle gange.
Pensl sværdfisk med olivenolie og steg fisken på en varm pande i 3 min. på hver side. Drys salt og peber over, dryp citronsaft på og lad fisken trække i et par min., før den anrettes på varme tallerkner med den lune bønnesalat, Fisken drysses med granatæblekerner og serveres med ris eller brød.
Denne opskrift egner sig også til tun steaks!



Det smagte fantastisk, det gik op i en højere enhed, selv kernerne fra Granatæblet, spillede en rolle, de kom med det søde og sjove.
Retten tog 20 minutter at lave.

13 kommentarer:

  1. Oh dear, det ser helt vildt godt ud! Jeg er vild med alle de forskellige smagskombinationer. Så der blev alligevel lidt plads i maven :-)
    Knus
    Malou

    SvarSlet
  2. Kære Malou
    Jeg kan godt sige dig, det var en drøm, simpelthen.
    Jeg havde fundet en opskrift, men inden, at jeg var færdig, havde jeg ændret den så meget at jeg næsten vil kalde det for min opskrift,jeg tænkte hele tiden på de forskellige smagssanser, og den gav pote.
    Knus fra
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Det ser rigtig lækkert ud! Og fredag er jo fiskedag - det skal jeg vist blive bedre til at huske! Det er noget af det bedste spise, der findes.

    SvarSlet
  4. Ja Nille, det er virkelig godt.
    Kærligst Vibeke

    SvarSlet
  5. Anonym12:18 AM

    Misundelse, misundelse. Og misundelig er jeg...
    Vi fik fisk fra Skagenfood i mange aar, men da de aendrede leveringsdag fra torsdag til fredag, var vi n@dt til at stoppe, fordi det var meget upraktisk at faa leveret fiskepakke en halv time efter, vi var draget af sted til det svenske...
    Ikke desto mindre kan Skagenfood saa absolut anbefales - deres fisk er kanongode og deres opskrifter ligesaa.
    Hilsen Ellen/Mommer

    SvarSlet
  6. Hej Mommer
    Jeg har fisken med garanti inden fredag morgen kl. 7 om morgenen, før fik jeg i løbet af fredag.
    Jeg tror de har fået lavet et eller andet om med de tider, jeg tror du skal prøve at tjekke det.
    Kærligst
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Din varme bønnesalat lyder skøn, Vibeke, den vil jeg prøve hos os. Jeg kan slet ikke få nok, når det gælder variationer af grøntsager ...

    SvarSlet
  8. Mmmmmm, selv om det er lidt tidligt, før jeg lyst til at prøve den opskrift. Spændende med granatæblekernerne.
    Hilsner fra Hanne

    SvarSlet
  9. Kære Madame
    Salaten var rigtig god, så den kan jeg godt forstå, at du er fristet af.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  10. Kære Hanne
    Jeg tror du vil kunne lide det, du kan jo prøve med noget andet fisk, hvis du ikke kan få fat i Sværdfisk, men den var god, og det passede fantastisk godt sammen,
    Jeg har som regel altid Granatæbler i huset,hvis jeg kun skal bruge en halv, så pakker jeg resten ind i film, og i en plastikpose, og lægger den i grønsagsskuffen i køleskabet,så kan den kan holde længe.
    Hilsen
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Hvor ser det lækkert ud. For engang skyld skal vi have et stykke rødt kød i dag. Jeg har købt nogle bønner vi skulle have til og nu havner de helt sikkert som bønnesalat efter din opskrift. Jeg glæder mig ...
    Knus
    Pernille

    SvarSlet
  12. Kære Pernille
    Du kan også bare glæde dig, det er rigtig godt.
    Knus Vibeke

    SvarSlet
  13. Jeg vil anbefale at stege fisken i væsentligt kortere tid, ca 1-2 min på hver side

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!