16. juni 2010

Kalvefilet med rødløgskompot, bagte tomater, Taziki og kartoffelbåde.


I dag havde jeg bare lyst til at smovse i noget lækkert kød, valget var nemt, da jeg havde et stykke kalvefilet i køleskabet, det blev lige saltet ganske let og stod på køkkenbordet 1 times tid.
Her er opskriften, som jeg kreerede undervejs.
1 kg kalvefilet ridses og saltes med lidt salt 1 times tid.
Kødet lægges på en rist over en bradepande krydres med
peber,
1-2 store rødløg i både placeres i noget sølvfolie, som formes til en skål, hæld
2cl. Blomme balsamico og
2-3 cl. Blommesirup over løgene krydr med
olie
salt
peber
Rosmarin
timian
1 gren med tomater lægges i en anden ”folieskål” krydres med
olie
salt
peber
timian
og de to folieskåle placeres ved siden af kødet, se billedet øverst.
Sæt bradepanden i en kold ovn, sæt ovnen på 200 gr.
Sammen med et andet fad med kartofler skåret i både, og krydret med
salt
peber og
Provence krydderier.
Tag bradepanden ud, når kødet har en kernetemperatur på 60gr. - dæk kødet til, og lad det trække,
Tomaterne er klar, men løgene bliver bedre af, at de lige hældes op på en pande, så væsken koger ind i løgene, det tager ikke lang tid.
Lav en god grov Taziki, opskriften finder du HER
Så er det bare at arrangere og servere.
Foran på tallerkenen er der lagt lidt Balsamico glace (Indkogt balsamico)
Jeg bare nød maden, det smagte vidunderligt.

11 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig kombination! Jeg har en aftale med mig selv om, at på et tidspunkt må jeg se at få lavet rødløgskompot - jeg har en fordom om, at det lige må være noget for mig :-)

    SvarSlet
  2. Kære Piskeris
    Det er lige noget for dig, det er jeg helt sikker på:)
    Det smagte så skønt sammen det hele, og det er jo lidt sjovt at lave sådan en omgang til sig selv, og så nyde det i fulde drag!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke

    Hold da helt op, sikke en lækker gang smovs :-)

    Hvad vil du lave med resten af kødet?

    Pøj pøj, med scanningen i dag.

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  4. Kære Malou
    Lidt af kødet går til smørrebrød, noget til en pizza og så bliver der vel også til en gang luxus biksemad, a la Teatercafeen i Århus - i gamle dage:)
    Skanningen gik ikke så godt, der er noget (en del) knogleskørhed især i hofterne, og det mærkelige er, at jeg ikke i det daglige har problemer med de hofter, så jeg forstår det ikke, men nu skal jeg også have medicin for at bremse det, jeg føler mig som en en medicinbombe, det er bare for meget.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Sikke noget mad og så en helt almindelig onsdag, ligner jo festmad.

    SvarSlet
  6. Kære Lene
    God mad midt i ugen, er mange gange det bedste!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Det lyder vel nok lækkert, Vibeke! Rødlægskompot kender jeg slet ikke - det skal prøves næste gang, vi får gæster :-)
    Ha' en dejlig weekend, klem!

    SvarSlet
  8. Kære Madame
    Det smager skønt, så det skulle du prøve.
    knus
    vibeke

    SvarSlet
  9. Kære Vibeke
    Det er vist et dumt tidspunkt, jeg læser dine indlæg for de sidste dage ... mit mundvand løber ... meget! ;)
    Det ser helt vildt godt ud.
    Foresten - har du fundet ud af, om du kommer til Madbloggersymposium? Kunne være så godt at møde dig :)
    Knus Hanne

    SvarSlet
  10. Kære Hanne
    Jeg tænker stadig over det, for den undersøgelse ang, knogleskørhed, var ved gud ikke positiv, den er gal med hofterne, men det mærkelige er, at jeg faktisk ikke syntes, at jeg har problemer med hofterne, så jeg vil lige have det vendt med min læge, for jeg har lyst til at tage med til det Madbloggersymposium!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Hej Vibeke. Jeg har nu lavet din ret med rødløgskompot, bagte tomater og taziki til gæster et par gange. Begge gange med succes. Gæsterne syntes at det smager formidabel godt,og de har helt ret.
    Men jeg har ikke kunnet finde blommebalsamico og blommesirup. Jeg prøvede så med min egen version: alm. balsamico og ahornsirup ! Det smagte da også udmærket, meen jeg ville jo gerne prøve med de rigtige ingredienser. Er det noget man kan købe i fri handel og hvor???
    Jeg bor i Københavnsområdet. VH. Annette

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!