7. september 2009

Kylling i lågfad eller stegeso! - Og en slags jubilæum.

Dette er indlæg nr. 300, her på bloggen, siden jeg startede d. 26/1 - 2009.
Jeg har ikke helt tallet på samtlige besøgende fra starten, men jeg har siden 20/4 - 2009, hvor jeg fik en tæller på siden, haft 27500 gæster, det er et dagligt gennemsnit på 195, og der er læsere, fra stort set, hele verden.
Det er altså dejligt, når det man laver - bliver læst, så jeg vil sige tusind tak, også for alle kommentarerne.

Skøn saftig kylling til 2 pers. plus lidt til en tærte i morgen!
4 mellemstore kartofler vaskes godt og halveres
3-4 tomater halveres
4-6 slanke gulerødder,
1 stort løg i både
1 porre i 5 cm stykker
8 fed hvidløg med skal
½ citron halveret
1 kvist rosmarin
Alt kommes i et fad med låg (Stegeso)

Dryp lidt olie over og krydr med salt og peber
1 stor kylling, min var 1400 gr. renses efter, synlig fedt fjernes og vingespidserne skæres væk, jeg fjerner og gumpen, jeg kan altså ikke have den siddende, og krydres med salt,( evt. urtesalt) indvendig
Udvendig gnides med olie og krydr med salt (evt. urtesalt) peber og paprika, kyllingen fyldes med
½ citron halveret og
4 fed hvidløg med skal.
Kyllingen lægges over grøntsagerne i fadet, låget lægges på, og det hele sættes i en 180 gr. varm ovn ca. 1½ time

Så er der kun at servere!
Hvis du er lige så vild med hvidløg som jeg er, så pres de bagte hvidløg ud af skallen, og spis det, eventuelt kan du smøre det på lidt flute, det er bare en gudespise.

17 kommentarer:

  1. Kære Vibeke

    Tillykke med jubilæet. Du har godt nok været aktiv. Og det er altid skønt at læse med:) Så jeg vil glæde mig til dine mange nye indlæg på bloggen.

    Skøn stor stegeso, du har. Jeg tror, at jeg skal have skrevet sådan én på ønskesedlen. Kan ikke helt se materialet på din - er den i støbejern? Jeg er lidt i tvivl om, hvilke der bedst - støbejern, ler med glasering eller ler uden glasering... Måske de har forskellige funktioner. Ved du det?

    Knus Hanne

    SvarSlet
  2. Kære Hanne
    Tak skal du have, ja noget har jeg da vist fået skrevet.
    Stegesoen er en oldtuddse gammel en med teflon, når jeg engang skal have en ny, så er jeg lige så meget i tvivl som du er, men jeg ved, at den Tagine jeg købte for nylig med støbejerns gryde og stentøjslåg er fantastisk, at lave mad i, så jeg hælder vel mest til støbejern, det varer dog længe inden jeg skal have en ny, for min gamle er ganske udmærket.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Tillykke med dit indlægs jubilærum.
    Jeg har en stegeso i ler, jeg vil prøve om det bliver lige så godt som i jern,jeg er god til mad hvor det hele kan ordnes på en gang og så ind i ovnen svupti..

    SvarSlet
  4. Kære Mette
    Tak skal du have.
    Ja det med at få alt i ovnen er en god ting, især når man ikke er helt oppe på mærkerne.
    knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Tillykke med jubilæet. 200 indlæg det er flot.
    Jeg nyder at besøge din blog og afprøve dine opskrifter, som er nemme at gå til. Jeg har ikke helt tjek på, hvor mange af dine opskrifter, jeg har prøvet. Et er sikkert - alle er faldet i min smag.
    Ang. stegeso. Jeg bruger en i ler og den er fantastisk.
    Knus
    Manna

    SvarSlet
  6. Kære Manna
    Ja 200 er mange, så 300 må jo være rigtig mange og det er 300:)
    Dejligt at du kan bruge opskrifterne, - de skal være lette at gå til!
    Jeg tror også at en stegeso i ler er god, men min er blevet borte, måske står den over laden, hvor jeg i forvejen har en masse porselæn, gryder, potter og pander, fra den tid vi havde restarant.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Et stort tillykke med dit jubilæum, Vibeke!

    Ja, det er dejligt, at det man skriver bliver læst - og det er rigtig smart med sådan en tæller.
    Din ret ser dejlig ud - så den ryger lige ind i min opskriftsmappe - tak for dejlig inspiration!

    Klem og ha' en god tirsdag!

    SvarSlet
  8. Kære Madame
    Tak skal du have!
    Ja hvis ens blog ikke bliver læst så er det vist mindre sjovt, at lave den.
    Ja retten er en af dem der bare passer sig selv, 1½ time hvor man kan nå en masse andet.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Din mad ser rigtig dejlig ud.

    Tillykke med jubilæet jeg kan se at vi er startet næsten samtidigt, jeg håber da at vi bliver ved længe endnu :)

    Knus

    SvarSlet
  10. Kære Pernille
    Tak skal du have, jeg tror også at jeg bliver ved længe endnu.
    Maden er nem og kan passe sig selv.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Tillykke med jubilæet! En dag vil jeg også gerne eksperimentere med sådan en stegeso - synes man kan lave sådan nogle lækre retter med sådan én! :-)

    SvarSlet
  12. Kære Piskeris
    Ja det er sjovt, for du kan lave mange skønne retter, især nu hvor vi er på vej ind i den mørke tid af året, jeg har lavet mange skønne "pas sig selv" retter i den stegeso, det er smart for man kan bruge de mindre dyre stykker kød.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  13. Kære Vibeke

    Tillykke med de 300 indlæg! Det er godt nok mange allerede. Hvor er det dejligt at følge din blog og se alt det dejlige mad du laver :-)

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  14. Kære Malou
    Tak skal du have!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  15. Anonym3:11 PM

    Hej og tillykke med 300
    jeg har fået foræret en stegeso lignende ting dog er den glaseret så faktisk ikke om det er det samme for jeg har også en rigtig stegeso men idag vil jeg prøve den nye til mine Holger kyllinger med alverdens rodfrugter i. Mon jeg kan det i sådan en med glasering??
    Krams Heidi

    SvarSlet
  16. Jeg har prøvet med grønsager/rodfrugter i stegesoen (Ler, glaseret) Men har endnu ikke fundet den rette løsning; især rødbeder er svære, skal måske udelade dem en anden gang. Blandingen med gulerødder, løg og rødbeder er god i en bradepande, men jeg mangler at finde ud af det i "soen" Så, har nogen gode ideer/ erfaringer?
    Glade madhilsener fra Steen

    SvarSlet
  17. Anonym4:57 PM

    Hej Steen
    Jeg stegte en blanding af løg, persillerod, rødbede, selleri, tomat og hvidløg i min römertopf. Havde kun en ganske lille smule væske ved - ½ dl vin, og så en steg ovenpå. Fem timer ved 125 grader gav gennemstegte, men stadigt faste grøntsager og en fin saftig steg
    Mvh Helle

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!