3. juni 2009

Kalvelever, - middagsret og smørrebrød

Jeg ved godt, at det ikke er lige populært alle steder med lever, men jeg kan godt lide det, i går aftes fik jeg stegt lever med stuvet sølvbede og kartoffelmos, og i dag var der et stykke lever tilbage,og da jeg ikke kunne fremtvinge den store lyst til at lave mad, lå løsningen lige for.
Så i dag blev det til smørrebrød med stegt kalvelever.

Når jeg steger lever, passer jeg meget på, at det ikke bliver stegt for meget, og for mig, hører der stegte bløde løg, ristet champignon, ristede tomatbåde og bacon til,og det uanset om det er et stykke smørrebrød, eller en middagsret.

18 kommentarer:

  1. Kære Vibeke

    MUMS, jeg elsker lever. Det er bare alt for sjældent at jeg laver det. Det lyder godt med stuvede sølvbeder, var det nogen du havde i haven?

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  2. Ååå, et er lenge siden jeg har spist lever! Pga høyt kolesterol skal jeg ikke spise innmat som f.eks. lever. Men jeg elsker smaken!!! Kanskje jeg skal tillate meg et måltid en dag?

    SvarSlet
  3. Kære Malou
    Sølvbeder, det var nogen jeg fik fra min bror, han har rigtig meget at det.
    Det er ikke ofte jeg får lever, men jeg kan virkelig godt lide det, og en gang imellem, så skal jeg bare have det, koste hvad det vil, men jeg havde det i fryseren, så jeg skulle ikke ud og rende efter det.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  4. Kære Randi
    Med måde, så skulle det vel kunne lade sig gøre, især når det er sjælden at du får det.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke
    Uhm! Stegt kalvelever er min livret med masser af bløde løg og flødesauce. Og som du nævner smager det også lækkert på et stk. rugbrød. Må prøve næste gang med bacon som tilbehør, det lyder rigtig lækkert.
    Mine børnebørn spiser også med glæde stegt lever.
    En god dag til dig
    Knus
    Manna

    SvarSlet
  6. Kære Manna
    Ja jeg kan bare godt lide lever, men får det sjældent.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Kære Vibeke,

    Jeg simpelthen ELSKER lever - men det skal altså være fra kalv! Hernede har de det med at sælge enten gris eller okse... og det er jeg ikke så vild med.

    Jeg forsøger ellers at spise det ca. en gang om måneden - for det er jo sundt oven i købet! Jeg plejer at lave efter en italiensk opskrift - skåret i mindre stykker, stegt med bløde løg og tonsvis af persille og med polenta til!

    Måske i weekenden - hvis slagteren har en kalv!

    Knus
    Nille

    SvarSlet
  8. Kære Nille
    Her spiser de fleste vist også kalvelever, okselever har jeg aldrig smagt, men svinelever kan godt spises, det skal bare krydres lidt hårdere en kalvelever.
    Det med polenta, kunne jeg godt forestille mig, det vil jeg prøve næste gang, at jeg spiser lever, for jeg har stadig noget i fryseren.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Dit tilbehør lyder meget lækkert, Vibeke, men jeg har aldrig fået lært at spise lever. Min far elsker det, og når vi skulle have lever, da jeg var barn, lavede min mor altid noget andet til sig selv og mig og min bror :o)

    Varme klem til dig!

    SvarSlet
  10. Kære Vibeke

    Nu skal jeg altså have købt det lever, jeg elsker det og cecilie er ikke hjemme i 4 dage så nu skal det være

    Knus

    SvarSlet
  11. Kære Madame
    Der er mange der ikke bryder sig om lever, men jeg har lært at spise det fra barns ben, min mor var fantastisk til at lave mad, og lavede retter, som andre ikke kendte,og som altid smagte godt.
    Min mor var kokkepige på byens kro inden hun blev gift, så det ligger vist til familien, min bror er også ret god til at lave mad, og det var min far også.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  12. Kære pernille, så er jo bare at gribe chancen!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  13. Anonym5:10 PM

    Kalve- eller kvielever, jo så mange tak, og faktisk skal vi ha' førstnævnte til aftensmad :-D

    Indmad skiller vandene, og jeg må tilstå, at hjerter absolut ikke er mig!

    SvarSlet
  14. Kære Vibeke

    Det ser virkeligt lækkert ud... selv om jeg er en af dem, som ikke bryder mig så meget om lever.
    Jeg tror, at det er konsistensen, for duften og saucen, synes jeg er fantastisk.

    Måske jeg er blevet voksen nu og skulle prøve det af igen en dag. Der er jo da mange ting, som jeg i dag kan lide, men som jeg ikke brød mig om som barn.

    Knus Hanne

    SvarSlet
  15. Kære Anjoe
    Jamen det er jo bare dejlig, og sundt.
    Jeg kan godt lide hjerter, helst kalvehjerte, men det har jeg ikke set i køledisken, de sidste hundrede år, sådan ca.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  16. Kære Hannne
    Det kan da godt være, at du kan lide det nu!
    Jeg laver ikke sauce til, for jeg syntes at der skal alt for meget fløde i, det er derfor, at jeg laver alt det fyld med løg, champignon, tomater og bacon, tomaterne giver den væske der er brug for, syntes jeg!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  17. Lever er sundt,billigt og velsmagende...
    Min ellers kræsne søn kan godt lide lever...
    Jeg har kogt lever til hundene i dag og tørret det i ovnen i små bidder... Det var nu ikke den skønneste duft..

    SvarSlet
  18. Kære Mette lykke
    Jeg læste dit indslag, hvor du nævnte det med hundemad, og nysgerrig som jeg er, skulle jeg da lige se bloggen hvor du havde opskriften fra, jeg skal da ellers love for, at der blev lavet guf til hunde, at det ikke lugter godt, når det skal tøres, kan jeg godt forestille mig.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!