3. maj 2010

Ræven har taget alle hønsene!

Ræven har simpelthen slået alle mine høns ihjel, og oven i købet, ladet et par stykker ligge, jeg er rystet, det er jo nærmest "massemord"
Det er ikke dette hold der er blevet dræbt, men blot et billede, der viser hvordan hønsene har kunnet gå frit.
Det er ikke første gang, at jeg har haft besøg af ræven, men normalt har den nappet en enkelt eller to høns, den har dog ikke tidligere tømt hele hønsegården.
Så hvis jeg skal have høns igen, og det skal jeg vist nok, så skal det være noget bedre sikret, så det med havehøns, er en saga blot.
Den eneste trøst jeg kan finde er, at det var gamle høns, så jeg håber sgu, at de er så seje, at de bliver svære at tygge!

26 kommentarer:

  1. Neeej - den møgræv! Ih, hvor jeg forstår dig. Man bliver så harm!

    SvarSlet
  2. Kære Lone
    Jeg er simpelthen rasende, men det hjælper jo ikke!
    Jeg tænkte faktisk ret hurtigt på dig og dine høns, for rævene har vist unger nu, de skal have fodret, så det kan jo være, at man skal have hønsene lukket ind i en "sikret" hønsegård, - jeg vil i hvert fald have bygget en ordentlig hønsegård op, inden jeg skal have høns igen.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Nej ! Dumme ræv !
    Du må vist få nogen til at grave en rigtig rævesikret hønsegård.

    SvarSlet
  4. Kære Miri
    Ja noget skal der gøres, jeg vil ikke opleve det her en gang til, det er simpelthen for barskt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Åh nej, hvor er det dog trist, Vibeke! Jeg forstår din harme og håber, du får høns igen, når du har en rævesikker hønsegård.
    Varme klem!

    SvarSlet
  6. Kære Madame
    Ja er det ikke groft? sådan en moderisk ræv!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Arj for hunde da, hvor må det altså være surt. Jeg kender jo så godt problematikken med uønskede dyr på matriklen - hos os bliver der dog ikke slået nogen ihjel...

    Jeg troede egentlig, at det var nok at lukke hønsene inde om natten? At ræven ikke turde indfinde sig ved højlys dag, så de frit og trygt kunne gå rundt i hele haven om dagen?
    Det værste er næsten, at han slår flere ihjel, end han skal bruge. Kunne han da så bare nøjes med den ene, han kan bære...

    SvarSlet
  8. Det var da lige godt pokkers, men jeg ser du skriver, at ræven har unger nu og ja, så måtte det jo blive dine høns der blev ungernes foder, men alligevel ØV.
    Det er ellers så hyggeligt når hønsene får lov til at rende rundt og hygge sig i stedet for at være lukket inde bag hegn, men når det nu ikke kan være anderledes, så må det blive sådan.
    Knus og en fortsat rigtig god dag til dig.

    SvarSlet
  9. Kære Vibeke

    Aj, for pokker - hvor er det ærgerligt. Sådan en massakre! Jeg håber at du kan få bygget et lille rævesikret hønsehus.

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  10. Kære Ellen
    Ja, det er netop det, at den har slået dem ihjel uden, at kunne overkomme, at slæbe dem væk.
    Det er sikkert sket tidligt om morgenen, hønsene går jo ud når det lysner!
    Jeg læste om jeres anstrengelser, med opsætning af elhegn, men hvad pokker skulle i ellers gøre, det er jo træls, at man evig altid kommer til en opgravet plæne.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Ej altså... jeg synes det er sådan lidt uhyggeligt.... ! Og stakkels høns... !

    Håber de er døde hurtigt.

    SvarSlet
  12. Kære Annette
    Det er jo normalt, at ungerne skal have mad, men jeg syntes ligesom, at den ræv har været noget morderisk.
    Jeg vil gerne have dem gående i haven, men det her gider jeg ikke en gang til, så jeg må udtænke en plan, måske noget med, at de kun kommer ud, når jeg selv er der, eller et par timer før de går i "seng", og så bliver der lukket hermetisk, når de sidder på pindene.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  13. Kære Malou
    Ja det er det rigtige ord - massakre!
    Jeg vil ikke have høns før, at jeg har fået det ordentlig lavet, det her vil jeg ikke se igen.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  14. Kære Marianne
    Jeg håber også, at det er gået stærkt, alt andet er slet ikke til at tænke på!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  15. Kære Vibeke
    Føj for en grusom historie fra det virkelige liv. Og alle dine flotte putter, forstår godt du er harm på Mikkel.
    Jeg havde en ræv i kolonihaven en sommerdag. Troede, at jeg fik den jaget ud på marken, men den stod nok så frækt ved huset og kiggede på mig. Smed træskoene og rendte efter fyren, fik den ind i nabohaven, men der blev den også jaget ud fra. Vi fik den da endelig væk fra vores lille vej. Tilbage i kolonihaven manglede min ene træsko, ledte og ledte, men væk var den. Den blev fundet og leveret tilbage af en anden haveejer et par dage efter. Alle havde jo hørt om den forsvundne træsko, og troede vel at konen var gået fra forstanden.
    Senere på sommeren sendte min jyske veninde en artikel, hvor en ræv havde været på spil i et parcelhus og snuppet både sko og spegepølse.
    Vibeke, jeg håber og ønsker, du finder en ræve sikret løsning, så der igen kan komme høns på matrikelen
    Knus
    Manna

    SvarSlet
  16. Må den kløjs i dem!! Hvor surt!

    SvarSlet
  17. Kære Manna
    Tak for den "herlige" historie, jeg grinede så tårene trilede!
    Der skal laves et rævesikret hønsegård, det er helt sikkert.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  18. Kære Frk. Bibo
    Jeg er mest harm over, at den ikke har taget dem med, den har slået ihjel!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  19. Det var dog forfærdeligt - og kan den så ikke lære at lytte efter sin sult, og kun tage dem, den kan spise! De stakkels høns - de må da have været helt ude af den.

    Håber, at du finder en fornuftig løsning, så du kan få nogle nye unge høns!

    SvarSlet
  20. Kære Nille
    Det er også det, der irriterer mig, at den bare slår ihjel uden, at der er behov.
    Jeg skal nok finde en løsning, for der er noget hygge ved sådan nogle høns.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  21. Arj, sikke noget! Jeg må jo godt nok tilstå at ræven er et af mine absolute ynglingsdyr, men det der - der er da bare slet ikke iorden. Syns heller ikke at det er så typisk at han snupper hele banden på en gang, men hvem ved...
    Ønsker dig held og lykke med rævesikringen!

    SvarSlet
  22. Kære Gitte
    Jeg syntes også, at det er et flot dyr, men jeg syntes at den her var noget grov:
    Det er ikke så unormalt, at de "slagter" en hønsegård, for de regner med, at de kan hente deres bytte senere, jeg tror dog, at det er mest i den tid, hvor de skal fodre deres børn, at de går til sådanne yderligheder.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  23. Uf - det er bare så surt at opleve, og næsten ikke til at bære.
    Har prøvet det samme og det er ufatteligt, at hun (for det må jo være rævemor, som er ude efter nem mad) bare dem alle ihjel.

    Håber du finder en løsning som passer dig og dine nye høns :-)

    Margrethe, som har skiftet blogadresse
    http://minblogspotdotcom.blogspot.com/

    SvarSlet
  24. Kære Margrethe
    Det er godt nok noget af en oplevelse, men som du skriver, rævemor vil sørge for sine små, men det var nu voldsomt.
    Jeg er gået i tænkeboks angående om jeg vil have høns igen, og hvis, - hvordan jeg sikrer dem, og for den sags skyld også mig selv, for det syn vil jeg ikke se igen.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  25. Det var dog en usædvanlig grådig ræv! Jeg håber, du fortsætter med at have høns - det er altså hyggeligt.

    SvarSlet
  26. Kære Piskeris
    Grådig er ikke ordet, massemorder, kalder jeg den.
    Jeg venter lige lidt med at få nye høns, for det skal lige tænkes ordentlig igennem.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!