21. juni 2010

Stegt flæsk og nye Samsø kartofler

En gang imellem, får jeg bare sådan en en lyst til stegt flæsk, ok - det skal laves af magert brystflæsk, jeg gider altså ikke sidde og tygge i noget fedt flæsk, men magert, og det skal helst være med svær.
Det bliver krydret med chiliflager, salt, peber og paprika, jeg blander gerne krydderierne i en plastikpose, sammen med noget olivenolie, og så bliver kødet vendt og drejet indtil, at det har fået krydderier overalt.
Kødskiverne bliver lagt på en rist over en lille bradepande, og sat i ovnen på 200 gr. indtil at det er sprødt og lækkert, og sværen er sprød, de bliver vendt nogle gange, men det behøves ikke, jeg gør det, for at have kontrol med, at det ikke bliver for mørkt.
I dag fik jeg nye Samsø kartofler til, de var lidt for søde, syntes jeg, men det rettede en klat smør og noget ekstra salt op på, og derudover fik jeg nogle halverede små tomater til, både kartofler og tomater blev drysset med noget frisk basilikum.
Det var bare så skønt, og nu er lysten til stegt flæsk stillet for en tid!

10 kommentarer:

  1. Uhm, det lyder lækkert Vibeke - det skal vist snart på min madplan.
    I går fik vi små nye gulerødder - det var også dejligt.

    SvarSlet
  2. kan rigtig godt lide stegt flæsk, men kan ikke få det til at smage som min mors ;-)

    SvarSlet
  3. Kære Marinne Sa
    Det var bare så lækkert, og når man ikke øser det til med sauce, så syntes jeg godt, at det kan gå for en sommeret.
    Nye gulerødder, - det må have været skønt!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  4. Kære Lene
    Jeg kunne ikke rigtig enes med det svinekød, jeg kunne få i La Línea de la Concepción, da jeg boede der, smagen var anderledes, så det undrer mig ikke, at du ikke kan få det til at smage som din mors:)
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Mmm - jeg elsker stegt flæsk! Her er gemalen ikke så vild med det, men det 'glemmer' jeg ind imellem... der er visse fordele ved at være den, der står i køkkenet ;-)

    SvarSlet
  6. Kære Piskeris
    Der skal da være fordele ved at have køkkentjansen, og jeg kan godt forstå, at du laver stegt flæsk af og til, det er jo skønt, især når det bliver lavet i ovnen, fedtet smelter bare væk.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Uuuhm, får helt lyst til stegt flæsk. :-D

    SvarSlet
  8. Kære Bibo
    Det kan man altså også nemt få lyst til:)
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Jeg kan anbefale den med den rabarberkomplot som var med i Politiken nogle uger siden. Yum!

    SvarSlet
  10. Kære Simon
    Det kunne jeg godt forestille mig!
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!