14. juni 2010

Ovnbagt ørred - en gudespise. og Grillet Ørred

Jeg havde købt meget store øko ørreder hjem fra Skagensfood.dk, den ene ville jeg så have i dag, to af dem havde jeg givet min bror, han kvitterede med en opskrift på, hvordan han grillede dem, den ser du nederst, han glemte helt at tage billeder!
Ørreden blev gjort klar til at lægge i et ovnfast fad, med lidt persille og citronskiver i bugen, derudover fik ørreden tre snit på hver side, og blev krydret med salt og peber indvendig og udvendig, i fadet kom noget olie.
Ved siden af ørreden, blev der lagt nogle grillede pebre fra glas, et rødløg i både og nye danske kartofler, det blev krydret med salt og peber, og nogle lime både blev placeret mellem tilbehøret, og nogle pæne klatter smør blev fordelt på både fisk og tilbehør.
Det hele kom i ovnen på 175 gr. i 25 min.
Jeg elsker fisk, men jeg hader fiskeben, så derfor ser fisken noget rodet ud på min tallerken!
Du milde hvor smagte det altså godt, og som man kan se, så er de ikke røde i kødet, hvilket bekræfter at de er økologiske, hvor naturlige og syntetiske pigmenter (f.eks. det røde astaxanthin) ikke må anvendes.
GRILLET ØRRED
Min bror skriver:
Vi fik ørrederne i går søndag, og de blev rigtig gode.
Jeg stegte dem på Weber grillen ved indirekte varme.
Hoved, halen, og finner fjernede jeg,
Skindet smurt med lidt rapsolie (så den ikke klæber for fast på risten) og krydret med salt.
Indeni lagde jeg hakkede krydderurter, citronmelisse, timian og persille fra haven samt rigelig salt.
Ørrederne fik 22 - 23 minutter, noget mere end jeg havde regnet med, men jeg prøvede flere gange med fingeren på skindet og de var svampet på det tykkeste sted og var simpelthen ikke nok - før efter 22 - 23 minutter, de var ikke blevet tørre af den grund, men saftige og havde en meget forfinet smag – skindet blev naturligvis ikke sprødt på grund af den indirekte varme.
Tilbehør:
Brasede nye kartofler i skiver med timian det er altså ikke noget så godt som nye kartofler fra stegepanden.
Blandet salat, grøn pluk salat, rucola, radiser, tomat.
Du må tænke dig til billederne - desværre var jeg så optaget af at spise fisken, at jeg glemte det! - Skrev min bror!

12 kommentarer:

  1. Kære Vibeke,
    Hvor lyder det godt nok bare lækkert. Og så ser det da også ud til, at det er ganske nemt at gå til. Jeg tror sørme, at jeg må lave noget lignende snart.
    Sommerhilsner fra Nadia

    SvarSlet
  2. Ummm det smager bare super godt.
    Da jeg boede i jylland, købte vi dem i et dambrug de var gode men hav ørrede er nu nr.1.

    SvarSlet
  3. Kære Nadia
    Ja nu ser du to metoder til at tilberede ørred, og det er nemt.
    De smager rigtig godt, og hvis du kan få fat i økologiske ørreder, så er det nr. 1.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  4. Kære Mette
    Det her er ikke havørreder, men dem ville jeg også gerne have fat i:)
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. UHM, det lyder dælme også lækkert!!!

    Synes næsten al fisk er gudespise :)

    Ha en dejlig dag

    Knus maiken

    SvarSlet
  6. Kan rigtig godt lide ørred, men er heller ikke vild med alle de ben. Det ser nu lækkert ud.

    SvarSlet
  7. Kære Maiken
    Ja du har ret i, at fisk er en gudespise, jeg elsker faktisk alt godt fra havet, undtaget makrel og hornfisk, men ben i fisken er jeg ikke så vild med, dog foretrækker jeg at tilberede mine fisk med ben, for det giver en meget bedre smag, så jeg må tage kampen med benene!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  8. Kære Lene
    Som du kan se i mit svar til Maiken, så er jeg glad for havets frugter, ørred er faktisk ikke så svær at få befriet for ben, men jeg er meget påpasselig, derfor rodet på tallerkenen.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Kære Vibeke

    Jeg vil straks sende vibrationer ud til min far og lillebror med ønske om, at de snart leverer et par ørreder til mig !!! ;)
    Det ser fantastisk ud!! Og jeg ved, at smagen er suveræn.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  10. Hvor er den flot! Jeg drømmer også om at få grillet fisk i løbet af sommeren... Er du generelt tilfreds med Skagensfood? Jeg mindes, at du har skrevet positivt om dem flere gange.

    SvarSlet
  11. Kære Hanne
    Ja det kan jeg godt forstå at du vil, de skal nok også komme med dem, på et tidspunkt.
    Smagen var bare skøn.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  12. Kære Piskeris
    Ja jeg er stort set tilfreds, de her ørreder var nogle jeg havde bestilt, men så var der i min faste kasse også ørred, dog i fileter, og det syntes jeg måske er lidt lap på lap, men jeg skal nu nok få dem brugt, på fredag får jeg jomfruhummere i min kasse, og jeg har bestilt 4 stk skotske andebryst, for man kan af og til, få fat i andre lækre specialiteter.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!