12. april 2010

Svinekam med lækkert tilbehør

Jeg havde i Superbrugsen købt en hel svinekam, jeg var på jagt efter koteletter, men så lå de hele svinekam der i disken til en flad 100 kr. seddel, så jeg valgte en, der er mange koteletter i sådan en svinekam:) men det var nu også en af de få ting, dette stykke kød jeg købte, egner sig til, for der var overhovedet ingen fedt under sværen, og lidt fedt skal der altså til, for at få en flot svær, jeg prøvede alligevel at få lidt andet ud af kødet, og det blev nu slet ikke så ringe, faktisk blev det saftigt og lækkert.

Jeg skar et stykke på 20 cm, af stegen og smed det i ovnen, gnedet med noget salt, - jeg havde bestemt at sværen skulle af, men først efter turen i ovnen, for at holde lidt på saften i kødet, sådan et stykke bliver let tør.
Så stegen fik tre kvarter i ovnen på 190 gr. - en klase tomater og en håndfuld oliven blev krydret med salt, peber, timian og rosmarin, og kom i ovnen i et lille fad, da der var en halv time tilbage nogle store kogte kartofler blev halveret og kom i fadet med kødet så de kunne suge lidt af den kraft fra stegen, det sidste kvarter
Jeg hev sværen af stegen, skar et par tykke skiver, kogte lidt bønner, samt lavede lidt Grov Taziki
skær 1½-2 cm. høje stykker agurk i pinde, blandes med
græsk yoghurt, salt, friskværnet peber, chili, lidt citronsaft og hvidløg, som blev arrangeret på tallerkenen, sammen med tomater og oliven, bønner og kartoflerne.

Jeg vendte kødet med bunden op, da jeg arrangerede det på tallerkenen, det så pænest ud:)
Jeg lagde lidt balcamicomousse forrest på tallerkenen, i stedet for sauce.
Resten af den lille steg, bliver skåret op til pålæg, og lagt i fryseren i lag med papir imellem, så det er nemt at tage op, når jeg mangler lidt pålæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!