9. december 2009

Medister med stuvet hvidkål og ristede kartofler


Jeg havde et lille hvidkål liggende,
julemedister i fryseren og
små kartofler, så det var bare at komme i gang, med få tøet medisteren, at koge kartofler med pil, snitte hvidkål og sætte det over med lidt vand med salt.
Kartoflerne pilles, hvidkålen hældes op i en si, og der laves en tyk bechamelsauce, som krydres med salt, peber og muskat, hvorefter kålen vendes i og medisteren lægges op på stegepanden med lidt olie, og steg ved meget svag varme, prik eventuel medisteren med en kødnål, så den ikke revner, når medisteren mangler ca. 5 min. vendes kartoflerne op på panden,( hvis der er plads, ellers må det vente til medisteren er færdig,) hvor de krydres med salt, peber og paprika.

Jeg nød det, det er ikke ofte, at jeg spiser medister, for det er sjældent, at jeg syntes de er gode, men det var denne!

8 kommentarer:

  1. Medister har jeg desværre et barndomstraume om, men stuvet hvidkål vil jeg godt prøve at lave en dag. Er det noget, der skal serveres med det samme?

    SvarSlet
  2. Kære Piskeris
    Jeg har heller ikke haft det godt med medister, men den her var perfekt, ikke en masse fedt, julekrydret og perfekt.
    Kålen kan laves i forvejen, og varmes op. Jeg bruger gerne den kolde stuvede kål på rugbrød dagen efter.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Det ser lækkert ud. Vi plejer ikke at komme muskat i st. hvidkål men måske skulle vi prøve... Vi fik stuvet hvidkål og frikadeller ved mine forældre forleden dag. Det smagte skønt. Jeg har det på samme måde med medister - i det hele taget er jeg ikke vild med alt for fed mad. Knus (hvis du ikke ser det på min blog Vibeke så gælder tilbuddet jeg har set til den 20.12)

    SvarSlet
  4. Kære Anette
    Ja stuvet hvidkål er dejligt, jeg bruger altid muskat, men det er smag og behag.
    Tak skal du have.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Det ser lækkert ud, Vibeke, og det er en ret, du sagtens kan lokke mig på, men jeg ved, at husbond vil nedlægge veto ;-)

    Ha' en god dag, klem!

    SvarSlet
  6. Hvor får dit billede mine tænder til at løbe i vand ☺
    Det er mange år siden jeg sidst har spist, for som andre skriver, så er det sjældent man får en rigtig god en og da slet ikke her, hvor de er frygteligt fede.
    Stuvet hvidkål er dejlig, jeg plejer heller ikke at bruge muskat. Jeg må indrømme jeg er til sukker og kanel ☺ ☺ ☺
    En rigtig god aften til dig, Vibeke.

    SvarSlet
  7. Kære Madame
    Jeg spiser sjældent medister, men den var god.
    Stuvet hvidkål bliver lavet for sjældent her i huset, jeg er vild med det, og det passer jo til meget andet.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  8. Kære Annette
    Jeg syntes også det er sjældent de er gode, men den her medister var lavet af magert skinkekød, og krydret med julens krydderier, så den var god.
    Ja der en del der spiser hvidkål med kanel og sukker, det kan jeg ikke få mig selv til, men sådan er smag og behag jo forskellig.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!