23. december 2009

Vegetar: Nøddesteg med eller uden mørdej

Her er en ide til vegetaren!
Jeg ved ikke hvor jeg har den opskrift fra, den har ligget på min computer i over 10 år med billede, og selvfølgelig var den også i mit magasin, jeg ved den virker, da jeg har fået god respons på opskriften.

Nøddesteg
2 løg
1 selleri, ca. 500 g
150 gr hakkede hasselnødder
1/2 dl tamari
1 tsk. rosmarin
olivenolie
havsalt

Mørdej
250 gr hvedemel
150 gr koldt smør
1/2 dl kold mælk
lidt havsalt

Sellerien renses og skæres i skiver, som dampes let møre. Imens rengøres løget, skæres i tern og svitses glasklare i lidt olivenolie. Den færdigdampede selleri rives groft, blandes med løg, nødder, tamari og rosmarin. Den færdige nøddefars smages evt. til med havsalt. Farsen kan bages i en smurt form ved 200 grader i 30-40 min. Eller den kan indbages i mørdej

8 kommentarer:

  1. Kære Vibeke,
    Rigtig glædelig jul til dig og dine. Mange julehilsner Anette

    SvarSlet
  2. Kære Anette
    Tak skal du have og jeg håber også du og din mand samt Kenja får en dejlig jul!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Engang var jeg vegetar, og da var nøddesteg en festmiddag. Din variation kender jeg dog ikke, men den lyder lækker.
    Du ønskes en rigtig hyggelig juletid

    SvarSlet
  4. Kære Betty
    Jeg har aldrig været vegetar, men jeg kan godt leve af grøntsager, især når man kan høste frisk fra haven.
    Du må også have en dejlig jul:
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Tak- den må prøves efter jul. Vi spiser nemlig ikke meget kød- og kun fugl og fisk.
    Rigtig glædelig jul :-)

    SvarSlet
  6. Kære Vibeke..Den vil jeg afprøve efter jul, vi spiser nemlig ikke ret meget kød mere...
    Glædelig jul til dig og familien.
    Knus Irene

    SvarSlet
  7. Kære Miri
    Ja, efter jul trænger man vist til lidt vegetar mad, så det er en god ide.
    Knus og glædelig jul!
    Vibeke

    SvarSlet
  8. Mrs Cakeaholic
    Jeg tror efterhånden, at der er mange der spiser mindre kød, så denne ide, jeg kan godt spise vegetar mad, men jeg er nu mest til kød.
    Knus og glædelig jul
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!