3. december 2009

En robust tallerken, med Ribbenssteg og bagte rodfrugter!

Det er ikke en rigtig ribbenssteg, for der er ingen ben i stegen, men en masse brusk, det er selvfølgelig brystflæsk, som er et billigt stykke kød, selv om det var økologisk, herunder kalder jeg det ribbenssteg, for bryststeg lyder sært:-)

1 ribbensteg ridses og saltes og sættes i ovnen på 180 gr. i et fad i ca. 2 timer Jeg hælder gerne lidt olie over sværen inden jeg salter, det har også noget at gøre med, at det er sværere at få sværen sprød på dette stykke kød.
de sidste 15- 20 min. skrues eventuelt op for varmen i ovnen, så sværen bliver flot.
Forskellige rodfrugter
Gulerødder
pastinak
selleri
løg osv.
skrælles og skæres i passende stykker, og kommes i et andet fad, derudover en tomat i både, krydres med salt og peber, det hele dryppes med balsamico, og sættes også i ovnen, ca. 1 times tid. Rodfrugterne vendes af og til. Husk at tage rodfrugterne ud af ovnen, hvis det er nødvendig, at øge varmen i ovnen for at få sværen sprød. Fadet med rodfrugter kan komme ind i ovnen igen, mens ribbenstegen lige ”står og trækker” husk at skrue ned for ovnen!

Brystflæsk eller ribbensteg, jeg er ligeglad, for ih, hvor smagte det godt!

8 kommentarer:

  1. Det skal der også være plads til - og nøj hvor ser det godt ud! :-)

    SvarSlet
  2. Kære Piskeris
    Det smagte lige så godt, og fedt var nærmest en by i Rusland, det var i hvert fald ikke på det stykke kød.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Uanset hvad for en slags flaeskesteg det er, saa smager det altsaa bare saa godt - og rodfrugter er nu heller ikke at kimse ad. :)

    SvarSlet
  4. Kære Tina
    Det har du ret i!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke.
    Ribbensteg er en af mine livretter.
    Tak for alle dine søde ord og hilsner, dem er jeg utrolig glad for.

    SvarSlet
  6. Kære Mette
    jeg elsker også ribbensteg, især på brødet dagen efter.
    Jeg er bare så glad for, at du har det godt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Anonym5:16 AM

    Tak for de interessante oplysninger

    SvarSlet
  8. Kære Anonym
    Velbekomme!

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!