19. maj 2009

Mit hotte grøntsagsfad med ostegratinet mørbrad

I dag har jeg været på jagt efter den hotte smag, uden at det skulle være brændende, og det er lykkedes rigtig godt, prøv selv!

3 gulerødder i skiver
2 pastinak i bjælker
2 stilke blegselleri i 1 cm. skiver
1 fennikel i tynde skiver
5 -6 asparges 3-4 cm stykker
3 fed hvidløg i skiver
1 rød peber i ringe
1/4 chili hakket
3 forårsløg i 4-5 cm. stykker
1 stort rødløg i både
1 håndfuld grønne bønner
Ovenstående blandes i et ovnfast fad og tilsættes
1 dl. hønsefond
1 dl. Hvidvin
10 -15 mini tomater fordeles over grøntsagerne
3 kviste persille og en lille håndfuld basilikum hakket drysses over grøntsagerne
2 stilke rosmarin lægges i fadet

Fadet sættes i ovnen på 180 gr. 50 min.
imens klargøres en svinemørbrad, krydres med salt peber og paprika,

2 skalotteløg ristes let på en pande i olie, og
3 skiver bacon skæres i 1 cm stykker tilsættes
Mørbraden lægges i panden, brun mørbrad på begge sider pres en lime over og læg løg og baconblandingen op på mørbraden, og sluk for panden, lad det køle lidt af.

Når grøntsagsfadet har været i ovnen 50 min. lægges mørbraden i fadet og på mørbraden lægges mozzarellaost i skiver.

Sæt fadet i ovnen igen i ca. 25 min

Server med grov flute.

6 kommentarer:

  1. Kære Vibeke
    Det grøntsagsfad ser rigtigt lækkert ud. En god måde at få en masse forskelligt grønt.

    Og mørbrad og mozarella er jo altid godt:-)

    Knus fra Hanne

    SvarSlet
  2. Kære Hanne
    Det smagte godt, det var et forsøg, og det virkede.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Det ser skønt ud med alle grøntsagerne på spækbrættet! Og meget indbydende ret du kom frem til :-)

    SvarSlet
  4. Piskeriset, det blev også godt!
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke

    Mums, det ser supergodt ud. Du er så god til at få brugt en masse grøntsager.

    Jeg er vild med dem ostegratinerede mørbrad, den ser skøn ud :-)

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  6. Kære Malou
    Den syntes jeg du skulle prøve, du kan bare stege den på nogle flødekartofler, hvis det skal være, men husk at give den lime, det virker.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!