12. maj 2009

Røget laks og nye asparges.

Dagens Frokost, gav sig selv, der var friske asparges i haven, jeg havde en lille pakke røget laks i køleskabet, noget græsk yoghurt, agurk har jeg altid, det samme gælder citron og tomater samt noget krydderurt.
Rist en skive franskbrød, læg et salatblad på brødet og nogle skiver laks, kog nogle asparges i letsaltet kogende vand, i 1½ min.
Tag lidt græsk yoghurt og bland med småtskåret agurk, lidt udkernet småtskåret tomat, noget hakket brøndkarse, krydr med salt, peber og lidt citronsaft, læg dette på laksen (se billedet) og placer asparges på den ene side og nogle tomatskiver på den anden side af laksemaden.
Det ser da dejligt ud ikke? og smager skøn og frisk!
Velbekomme

20 kommentarer:

  1. Hvor ser din mad dejlig ud, det er lige efter min smag.

    Hvor er det dejligt at se et billede af dig :)
    Knus og god dag

    SvarSlet
  2. Kære Pernille
    Ja nu var der jo asparges i haven, så det var bare at finde på noget hvor det passede.
    Det er rart, at se dem man har en form for kontakt med.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke
    Daglig laksemad. Røget laks er jeg blevet træt af, men derimod gravad laks elsker jeg. Gad vide, hvordan de asparges min datter satte i kolonihaven har det, har ikke været der længe, må snart en tur derud.
    God tirsdag aften til dig

    SvarSlet
  4. Mmmm, det så vel deilig ut! Røkt laks er både sunt og godt.

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke

    Orv, det er vel nok en skøn frokost du har lavet. Jeg er vild med kombinationen af asparges, laks og yoghurtcreme.

    Hvor er det bare dejligt at du kan henet dine asparges lige ude i haven :-)

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  6. Kære Manna
    Ja da har jeg det lige omvendt, jeg er træt af gravad laks, det har jeg bare fået for meget af, det er godt nok flere år siden, men bare jeg ser det, så melder "kroppen" fra.
    Men hver sin smag, og asparges kan man spise uden tilbehør.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  7. Kære Randi
    Jeg kan godt lide røget laks ind i mellem, men nyder det mere, når det er frisk røget, de nye asparges er simpelthen fantastisk.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  8. Kære Vibeke

    Jo, det ser dejligt ud.

    Er det mon svært at dyrke asparges?
    Knus fra Hanne

    SvarSlet
  9. Kære Malou
    Du kan også tro jeg nyder det, at kunne hente asparges, men skal jeg være ærlig, så havde jeg faktisk glemt dem, pludselig kom jeg i tanker om at de måtte da være kommet op, og ja, det var de, og jeg har flere sorter, nogle er så store og tykke, at jeg faktisk tror de bliver bedst viklet med noget bacon og bagt i ovnen, det vil jeg prøve.
    Det med oghurtcreme, er faktisk noget jeg først er begyndt på, den sidste 1½ måneds tid, før var det cremefraice, men det er blevet"skrottet" indtil videre.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  10. Kære Hanne
    Det tar ca tre - fire år, før det rigtig bliver til noget, man kan så selv, og så plante ud når der er planter, men det bedste er at købe planter, og så pante dem ca 30-40 cm. nede i jorden hvor man skal sprede rødderne ud, det er selve det rodnet, som planterne skyder fra.
    Min mand havde tålmodigheden og elskede, at der kom disse grønne dimser op af jorden hvert år, så jeg var heldig.
    Nu har jeg så mange, at der er nok til os alle i min lille familie, som bor hernede i en radius af 30-35 km. og da jeg ser dem hver uge, så er det nemt at få dem fordelt, de henter jo også æg hos mig.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Uhm hvor lækkert. Jeg fik nye kartofler og asparges med smør på iaftes.. ymmi.


    Kh Henriette

    SvarSlet
  12. Hej Vibeke.

    Uhm det ser lækkert ud, det skal jeg lave til familien en dag.

    SvarSlet
  13. NAM!!! det så godt ut!

    Monica

    SvarSlet
  14. Kære Henriette
    Ja det er tiden nu, men de nye kartofler, jeg kan få fat i er spanske, og absolut ikke så gode, som de danske.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  15. Kære Jannie
    Ja det vil familien sikkert sætte pris på.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  16. Kære Monica
    Det er bare dejligt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  17. ÅÅÅ; Det så riktig delikat ut! Hege

    SvarSlet
  18. Ja det ser ikke værst ud.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  19. Det smager lige så godt som det ser ud. Jeg erstattede citronen med sennep, smager så fuglene synger, selv her om vinteren :=)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det med sennep, kan jeg godt forestille mig.
      KH.
      Vibeke

      Slet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!