16. maj 2009

Steak med lækkert tilbehør.

I anledning af Melodi grand prix, komponerede jeg lige en festlig tallerken, som man kan sidde nogen tid og hygge sig med, og jeg må sige, jeg var igen en tur i smagshimlen, kombinationen af den søde pære med bacon, den syrlige tomat og den krydrede steak de vidunderlige kartofler og de sar kogte bønner der matcher steaken så flot, og det hele rundes af med champignonsaucen, som har fået et pift, på grund af flamberingen af steaken.

pr. pers.
1 god skive oksefilet
Krydres med masser af friskkværnet peber og lægges i et fad dryppes med olie og frugteddike

1 sjat cognac til flambering
2 store champignon skæres i skiver
1-2 kartofler skæres i tynde skiver, lægges lidt taglagt på noget folie, dryppes med olie, krydres med salt og peber samt Provencekrydderi og et klem citron
1 pære halveres, kernehus fjernes og dryppes med citron og der lægges en skive bacon over hver halve pære, lægges på noget folie (Pærerne skal ikke skrælles)
1 stor tomat halveres og krydres med salt peber og basilikum lægges på noget folie
1 lille håndfuld bønner klargøres
lidt Bønneurt (Sar)
Ovnen tændes og varmes op til 180 gr.
Alle ”folieskålene” sættes på en bageplade og stikkes i ovnen i ca.40 min.

Bønnerne koges med lidt salt og Bønneurt, sæt vand over ca 15 min. før at grøntsager er færdig

ca. 10 min. før at grøntsagerne i ovnen er færdig, er det tiden til at
kødet steges i olie på en stegepande 2 -3 min. på hver side, tilsæt champignon. krydr med salt. peber og paprika, og giv dem lige et klem citron, og steaken flamberes med lidt cognac, HUSK at slukke for emhætten når du flamberer.
Tag kødet op på en tallerken, og lad det hvile, tilsæt lidt fløde i stegepanden til champignon og kog op, smag til.
Varm tallerkenen op, og arranger!

12 kommentarer:

  1. Det ser lækkert og indbydende ud, tak for opskriften

    SvarSlet
  2. Kære Inge
    Det smagte fantastisk, så prøv at lave den, jeg tror det er noget for dig.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke

    Mums, det ser vel nok godt ud. Her rakte kræfterne slet ikke til madlavning i dag, så nu sidder jeg og savler over din bøf :-)

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  4. Kære Vibeke
    Så lækker en middag du har fået, er slet ikke over hele hovedet i tvivl om at det smagte fantastisk.
    Tak for denne opskrift også.
    Godnat og knus
    Manna

    SvarSlet
  5. Kære Malou
    Hvad i al verden fik I så?
    Noget at spise skal I da have.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. Kære Manna
    Det var super, og den med pærerne var over al forventning.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  7. Kære Vibeke

    Jeg lod Max bestemme, så vi fik en kedelig burger fra den lokale. Det var ikke lige det jeg havde lyst til, så han spiste også det meste af min.

    Nu vil jeg ha´ lidt varm te og knækbrød med lemoncurd :-)

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  8. Kære Malou
    Stakkels dig, jeg er faktisk vild med lemoncurd, jeg tror endda at jeg har et glas i mit spisekammer.
    Det er træls at du skal have det sådan, jeg håber du snart får det bedre:
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Uh det ser godt ud, Vibeke - den ret kan du også få husbond og mig til at lave her hos os.
    Ha' en rigtig god søndag, klem!

    SvarSlet
  10. Kære Madame, det tror jeg, at I vil sætte pris på, det er en smagsoplevelse!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Lyder som det perfekte forslag til søndagsmiddagen. Den med pære og bacon er ny for mig.

    SvarSlet
  12. Kære Ellen
    Det med pæren og bacon, var noget jeg fandt på, jeg fik den ide, at det måtte være godt, og ganske rigtig, det er godt, rigtig godt.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!