10. maj 2010

En slags Kylling frikasse!

Jeg fik bare sådan en lyst til nogle af de friske grøntsager, som lå og fristede i supermarkedet, og da der samtidig var kyllingebryst uden naturel marinade, jamen så blev denne ret lige tænkt, - og lavet!
1 stk. kyllingebryst koges 10 min. i en
¼ l hønsefond, der er krydret med
salt og
peber, tilsæt derefter
5-6 små nye gulerødder, kog 5 min. tilsæt
nogle buketter blomkål kog 5 min.
En jævning laves af
1 spsk. mel og
½ dl. vand, der rystes sammen og hældes igennem en si, ned i gryden, mens der røres, kog ordentlig igennem, det må gerne koge lidt ind, tilsæt
kogte pillede kartofler,
3-4 hvide eller grønne asparges i 5 cm. stykker, samt
½ dl. fløde og
½ dl. skåret basilikum
Smag til med salt og peber og evt. lidt citronsaft
1½ dl. Ærter i saucen, - kog igennem.

Og så er det bare at få det op på en tallerken, jeg syntes godt nok, at det så voldsomt ud med alt det sauce, men der var ikke en dråbe sauce tilbage på tallerkenen da jeg var færdig.
Det smagte vidunderligt!

9 kommentarer:

  1. Ja, addrr, naturalmarineret, fy da. Det er da godt, man ikke er tvunget til at købe sådan noget :-)

    Jeg fik sådan en lyst til din hindbærtærte... hvad er 'creme de framboise'? Er det noget, man kan købe? Og hvis ja, hvor?

    SvarSlet
  2. Kære Ellen
    Jeg køber dem heller aldrig, men Brugsen har sørme fået nogle hjem uden det sprøjt.
    'Creme de framboise' får du her:
    http://www.vomfass.dk/product.asp?product=1276

    Du kan få i portioner lige fra 100 ml (til næsten ingen penge), og op til 500 ml.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Hejsa Vibeke! Alle de lækre sager du har lavet! Jeg har en hel mappe på computeren med dine opskrifter! Knus♥

    SvarSlet
  4. Kære Tina
    Dejligt, at du kan bruge det!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. TAK - og det er fra Vom Fass, selvfølgelig - hvorfor havde jeg ikke selv gættet det? :-D

    Vores Brugs har heldigvis altid ikke-marinerede, både 'almindelige' og økologiske kyllinger. Men skam flest marinerede... fatter ikke, at folk gider købe det.

    SvarSlet
  6. Det ser bare rigtig lækkert ud, jeg bruger meget kyllingebryst og jeg køber det økologisk eller hos min slagter og det er ganske fint :)

    Jeg kunne godt lige kaste mig over den sauce :)
    Knus

    SvarSlet
  7. Det lyder som en dejlig forårsret! Vi bruger tit kylling i alle mulige retter - men din udgave her er ny for mig.

    Tak for dejlig inspiration, Vibeke.
    Klem :-)

    SvarSlet
  8. Kære Pernille
    Jeg var også vild med saucen, den smagte bare skøn, det gjorde hele retten, så den kan du roligt prøve, man kan jo bare lade være med, at komme fløde i, hvis man vil passe på vægten!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Kære Madame
    Det var en lækker og hurtig ret, en ½ time, og den er færdig, lige en ret for mennesker, der har været på arbejde, og bare skal have noget at spise i en fart, og så gør det jo ikke noget, at det smager skønt:)
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!