19. maj 2010

Peberbeef

Jeg var simpelthen blevet "syg" efter noget "rødt" kød, det var bare nødvendigt, at lave en menu med en stor steak som hovedperson, og den skulle bare vendes og drejes i peber, jeg bløder menuen lidt op med noget salat og lidt nye kartofler.

1 oksesteak af oksefilet vendes i
grov kværnet peber og krydres med
salt, bøffen steges i
lidt smør og
olie, - ca. 2-3 min på hver side,
SLUK FOR EMHÆTTEN inden du flamberer!
1-2 cl cognac hældes over bøffen, sæt ild til, ryst panden lidt, læg bøffen på en tallerken, tilsæt
1dl. oksefond på panden, kog ind, tilsæt
1 tsk. tomatpure og
1 dl. fløde, kog godt igennem bøffen kan lige varmes i saucen,

Server med salat og nye kartofler.
Nøj, hvor var det bare godt, og hvor jeg dog havde savnet det, og det er såmen ikke fordi, at jeg ikke havde kødet i fryseren, næ, nej - jeg havde bestemt mig til, at jeg lige skulle passe lidt på med det røde kød, det er vist ikke særlig smart, når man har gigt, men så længe vil jeg ikke vente igen, man får jo abstinenser:)

12 kommentarer:

  1. Som du dog har kræset de sidste par dage - både bøffen samt kagen fra i går måtte godt havne på aftenbordet hos mig! :-D

    SvarSlet
  2. Kære Piskeris
    Tja, kagen kan du godt få et stykke af, den smager iøvrigt dejligt, jeg kan godt lide, at der er en syrlighed fra bærrene!
    Bøffen er godt nok spist, og hvor var den bare skøn!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Det ser så lækkert ud, Vibeke. Jeg har aldrig prøvet selv at flambere, men det ser smart ud på restaurant, når kokken står der og flamberer. Måske skulle jeg prøve engang......

    SvarSlet
  4. Kære Betty
    Ja det ser smart ud, men det giver også en god smag.
    Hvis du prøver at flambere derhjemme, så sluk for alt i verden din emhætte i mens der er ild på panden.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke

    Åh, det er da lige til at savle over :-) Jeg er simpelthen også så 'bøffen' for tiden. Måske skulle jeg sætte bøf på bordet i Pinsen. Kagen i går var også bare lige i vinkel!

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  6. Kære Vibeke

    Her i huset (som i alle andre Nordamerikanske hjem) bliver steaken grillet på en monster stor gas grill (som bliver betjent af husherren). Vi køber som regel altid steak af oksefilet - kaldet New York Strip her - og kun under ganske særlige vejrforhold får jeg lov at stege den på panden, også om vinteren. Mellem os sagt, kan jeg altså godt lide en pandestegt bøf! selv om det selvfølgeligt er vidunderligt at husherren "laver mad" engang imellem. Her køber jeg New York strip til omkring 100 kr. per kg - når de er på tilbud 70 kr.
    Lene
    p.s. Måske skulle vi ha´ en i week-enden - de lover godt vejr og måske er havemøblerne kommet ud.

    SvarSlet
  7. Kære Malou
    Jeg trængte bare sådan til en ordentlig bøf, så det var en nødvendighed!
    Selvfølgelig må du have en bøf i pinsen, det tror jeg da også at din mand er med på!
    Kagen blev da bare rigtig god, de syrlige bær, gjorde at kagen ikke bare var en sukkerbombe, jeg havde iøvrigt brugt mindre sukker, end man normalt bruger i den type dej!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  8. Kære Lene
    Skal man have en peberbøf, så er det nødvendigt at stege den på en pande, men en alm. bøf bliver skøn på grillen, nu er vejret også ved at finde melodien her, det har ved gud ikke været noget at skrive hjem om, det har været så koldt, at grillmad ikke har været det store sus.
    Det ændrer sig nu, tror jeg, i Pinsen skal der nok grilles, jeg skal i hvert fald lige have tjekket min grill og gjordt den klar.
    Jeg henter mit kød i Tyskland, og prisen ligner den du giver.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Hvor ser det lækkert ud, Vibeke! Det er sjældent, vi får peberbøf, men det må have igen meget snart.

    Klem og ha' en dejlig dag :-)

    SvarSlet
  10. Kære Madame
    Det er heller ikke ofte, at jeg får lavet en peberbøf, men du milde, hvor var den bare god!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. En god bøf kan man altid spise.
    Smil fra Ærø.

    SvarSlet
  12. Kære Mette
    Ja ikke, det er af og til nærmest en livsnødvendighed:)
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!