3. maj 2010

Bornholmerhane på kartoffel bund

Min veninde anede ikke noget om Bornholmerhaner, så i stedet for at forklare, så lavede jeg en, så hun kunne opleve hvor meget kød der er på sådan et dyr.
Jeg havde den i køleskabet, og havde købt den inden at ræven tog alle mine høns, min veninde spurgte om det nu ikke var lidt blasfemisk, at vi skulle have kylling,(med et smil) men det syntes jeg ikke, for det første, så holder jeg høns for æggene og hyggens skyld, ikke for at de skal ende i en suppegryde, her får de lov at leve så længe de kan, - medmindre ræven blander sig!
Nå men det var Bornholmerhanen dette indlæg skulle handle om, det var det jeg lavede her til aften, og Birthe var slet ikke utilfreds, tværtimod.

5-6 store bagekartofler skrællede i og skåret i tykke skiver, blandes med
1-2 store løg i skiver,
2-3 snack peberfrugter i strimler
3 fed hvidløg finthakket
4 tomater befries for kerner og skæres i ikke for små tern
olivenolie,
et generøst drys Provence krydderi, ca. ¼ dl.
oregano
salt,
peber.
Læg kartoffelblanding i et ovnfast fad,
1 bornholmerhane, parteres i 8 stykker og krydr med
2 tsk. Tørret rosmarin,
2 pressede fed hvidløg,
olie,
salt,
peber og
Paprika, læg kyllingestykkerne ovenpå kartoffelblandingen, pres saften af en citron over kylling/kartoffel fadet

Sæt fadet i ovnen på 190 gr. 1 time og 30-40 min. alt efter om kartoflerne er møre.
En lækker middag som stort set passer selv
Det var en succes, det smagte vidunderligt.

8 kommentarer:

  1. Uhm, det lyder lækkert! Jeg er jo en stor tilhænger af en ret, der kan stå og passe sig selv i ovnen, især når jeg skal have gæster :-)

    God tirsdag til dig, Vibeke, klem!

    SvarSlet
  2. Kære Madame
    Den smagte dejligt, var nem at lave og den passede sig selv.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke

    Det ser rigtig lækkert ud. Hvor meget vejer sådan en hane egentligt? Den ser meget kødfuld ud.

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  4. Kære Malou
    Den vejede Ca. 1800 gr.
    Den var fantastisk kødfuld, det kan godt betale sig, at købe sådan et dyr, der er mad til flere dage.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke
    Ja, igen rammer du lige plet - det er bare skøn mad.
    Og en vildt god idé at lade kyllingen ligge ovenpå grøntsager og kartofler ... alt i et fad og så al den gode saft fra kyllingen, som kartoflerne kan absorbere. Den idé vil jeg skrive mig bag øret.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  6. Kære Hanne
    Det virkede, som jeg havde forestillet mig, og ja kartoflerne smagte skønt, det er ikke sidste gang, at jeg laver dem på den måde.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Slemme slemme Mikkel.

    Bornholmerhanerne er rigtigt gode, dem vælger vi altid frem for kylling.
    Jeg skal prøve din opskrift den ser nem og lækker ud.

    SvarSlet
  8. Kære Mette
    Ja den forbistrede ræv!

    Retten er nem, og medgørlig, Bornholmerhanen er bare lækker.
    Der findes også en Gråstener af slagsen, men det er længe siden, at jeg har set den i butikkerne.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!