7. maj 2010

Grønt og fisk i maj, og opskrift på Gastrik


Af danske grøntsager finder vi bl. a. i maj

Blomkål
spidskål
løg
Hvide asparges
grønne asparges
bladselleri
Rucola
salater
spinat
radise
Af fisk og skaldyr er der
Fjordrejer
Havørred
Laks
Helleflynder
Slethvar
Hornfisk

Sådan laver du
Gastrik
1 dl sukker
1,25 dl eddike
Smelt sukkeret over svag varme
(det må endelig ikke blive branket)
Tilsæt eddiken og kog ind til ca. 3/4 er tilbage
Gastrik er en af de smagsgivere jeg ofte bruger, det er meget velegnet til at smage dressinger, saucer og supper til med. Dansk æble–eddike giver en god og velsmagende nordisk gastrik. Eddiken kan også trække med bær eller krydderurter inden gastrikken laves. Gastrik kan holde sig meget længe og behøver ikke stå på køl.

7 kommentarer:

  1. Kære Miri
    Velbekomme:)
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  2. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan lade være med at smile, når jeg støder på ordet 'gastrik' - det ligger så dejlig tæt på 'gavstrik' ;-)

    Jeg glæder mig rigtig meget til alle de friske grøntsager - uh, det bliver skønt!

    Hav en dejlig weekend :-)

    SvarSlet
  3. Anonym2:10 PM

    Ej hvor godt med en opdatering af månedens lækre råvarer. En super go ide til at variere og smage de friske modne grøntsager ;o) Vil elske hvis der kom sådan en til hver måned ;o)

    SvarSlet
  4. Kære Piskeris
    Jeg havde også lidt svært, med det ord i starten:) men efter at jeg har brugt af det, så går det nemmere, for det er faktisk ret godt, og der er jo ikke mange dikkedarer i den, det er rene varer.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. kære Anonym
    Ja det var lige en ide jeg fik, det med de friske råvarer, og som tænkt, - så gjort.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. Anonym10:54 AM

    Hala Faisal, the first woman to take off her clothes in public
    http://abozaid46.blogspot.com

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!