1. maj 2010

En lille 3 retters middag til fire personer, stenbiderrogn, culottesteg og is!

Min datter, svigersøn og min veninde kom til middag her til aften, det var dejligt og vi hyggede os med tre retter, som er egnede til, at man sidder og snakker og bare er sammen, på en afslappet måde.
Forret:
!50 gr. renset stenbiderrogn krydres med
lidt salt, og hældes op i en skål, pyntes med dild, eller brøndkarse:
1 lille bæger græsk yoghurt, blandes med
1 finthakket rødløg
½ dl. purløg
salt
peber
lidt citronsaft hæld det hele op i en skål, pynt med purløg
1 citron skæres i små både, kerner fjernes, og bådene kommes i en skål
1 baguette varmes i ovnen, og skæres i 1 cm tykke skiver, (jeg ristede ikke skiverne, da jeg ikke gad sidde med tvebaklignende skiver)
sæt det hele på bordet og lad gæsterne selv sidde og bygge deres små brød op.

Hovedret:
Sæt kartofler over, når de er færdige hældes vandet fra, men de bliver stående med låg på, ca 10 min. før kødretten serveres, kommes en klat smør i gryden, og der tændes op på et svagt blus, ryst kartoflerne rundt en gang imellem, og så er de klar til at komme i en skål.
1 culottesteg ca. 1200gr. ridses, krydres med
salt og
peber og kommer i en 200 gr. varm ovn i 15 min. derefter skal kødet trække 15 min. for derefter atter at komme i ovnen i yderligere 15 min på, 175 gr. og derefter trække i 15 min. inden det skæres op
2-3 store pillede halverede løg sættes i en bradepande, krydres med
salt
peber
timian
og en klat smør, sæt løgnene sammen med
8 store champignon, fjern stok, og fyld op med
smør blandet med
salt
Peber
citronsaft
finthakket hvidløg og
hakket persille samt
4 tomater, sæt et kryds i toppen, krydr med
salt
peber
oregano
1 courgette skære i 1 cm. tykke skiver lægges lidt taglagt i fadet, krydr med
Salt
peber
balsamico
Fadet med grøntsagerne kommer i ovnen, 10 min. efter kødet, og bliver i ovnen til kødet er færdigt.
Asparges klargøres og koges 3-5 min evt. i en stegepande med 2 cm. vand, og lidt salt.
arranger på et fad, så hver især tager hvad de har lyst til!
Vi drak denne vin til hovedretten
Dessert:
Her sprang jeg over hvor gærdet var lavest.
Jeg havde købt en lille bakke jordbæris hos Hjemmeis, og den var altså god!
jeg havde nogle chokolade skaller, hvor isen kom i, skallerne blev plantet på en tallerken, hvor jeg i forvejen havde sat en lille klat flødeskum, (skaller har det med at rutshe rundt på tallerkenen, derfor flødeskummet) pisket op med kornene fra en½ vaniljestang
Der kom også en klat flødeskum på toppen af isen, noget chokoladesirup kom rundt om skallen, og en pænt drys granatæblekerner fuldendte billedet.

8 kommentarer:

  1. sikke du forkæler dem du holder af :-)

    SvarSlet
  2. Kære Miri
    Vi hyggede os, og det var en afslappet middag.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Det ser rigtig lækkert ud Vibeke. Det lyder rigtig hyggeligt. Knus Anette

    SvarSlet
  4. Kære Anette
    Det var hyggeligt og dejlig afslappet.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Hold da op hvor lækkert :-)

    SvarSlet
  6. Kære Lene
    Dejligt var det, og nemt var det også, - lidt forberedelser, og så kan man være sammen med gæsterne.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Mmmm - den menu ville også være en sikker vinder hos os :-)

    SvarSlet
  8. Kære Piskeris
    Menuen faldt også i god jord her.
    jeg ville lave noget, der ikke krævede, at jeg hele tiden befandt mig i køkkenet, og hvor man kunne spise så meget eller lidt, som man havde lyst til.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!