25. maj 2010

Spansk fiskeret: Fiskefileter med mandelsauce

Dette er en lækker spansk fiskeret, Billedet er ikke særlig godt, men det giver dog en ide om udseendet Opskriften er beregnet til 2 pers.
2 spsk. olivenolie
½ dl. finthakket løg
½ spsk. finthakket hvidløg
25 gr. smuttede, malede mandler
1/2 dl. brødkrummer
2 dl. hakkede dåse tomater
3 spsk. citronsaft
1 tsk salt
350 gr. Kulmule eller torskefileter
75 gr. ristede mandelsnitter
2 spsk. finthakket persille
Varm olien op i en dyb pande, tilsæt løg og hvidløg, og lad det stege i 5 min. til løgene er bløde.
Tilsæt de malede mandler og brødkrummer, rør det sammen og hæld tomaterne i. Kog igennem det skal være tyktflydende.
Bring 1 1/2 l. vand i kog sammen med 2 spsk. citronsaft og saltet. Læg fiskefileterne i lagen, gerne i en fiskekedel med rist, og kog 4-5 min, ved svag varme.
Flyt fisken over på et fad, (ingen væske). Kog mandelmassen op med resten af citronsaft og 1 dl. fiskelage. Skal stadig være tyktflydende. Hæld saucen over fisken, - drys med de ristede mandler og pynt med persillen.
Server straks med godt brød

4 kommentarer:

  1. Nej hvor lyder det godt, vi spiser meget fisk her i huset og jeg har da aldrig hørt om mandelsauce før, den her skal der handles ind til næste gang jeg skal ud med indkøbsnettet :)
    Kan du have en god dag

    SvarSlet
  2. Kære Pernille
    Det er dejlig anderledes, men faktisk ret spansk, de har jo også masser af mandler:)
    Smagen er skøn, og ikke så svær at lave!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke
    Den ret ser virkelig interessant ud - noget helt anderledes end den måde jeg normalt tilbereder fisk.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  4. Kære Hanne
    Den ret var min mand meget glad for!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!