5. april 2009

Menuen er: Fiskesuppe med Pernod og Poussin med salat og stegte kartofler.

Fiskesuppe med Pernod
Pr. pers
3 dl klar fiskefond
2 spsk. meget små gulerodstern
3 cm. blegselleri skåret i tynde skiver
1 forårsløg skåret i cm. lange stykker
Lidt fennikel skåret i skiver
1 lille torske filet skåret i fem seks stykker
safran så meget/lidt du syntes du vil ofre
1 cl. Pernod
Alle grøntsager og safran kommes i suppen og koges 3-4 min. tilsæt Pernod og torskestykkerne, krydr med salt og peber, kog stille 2-3 min. og server eventuelt med ristede flutes skiver

Jeg havde Stenbiderrogn hjemme, så jeg valgte at spise disse små Kanapeer til, og det var virkelig skønt, men absolut ikke nødvendig, - suppen er vidunderlig.

Poussin med salat og stegte kartofler
pr.pers.
½ poussin krydres på indersiden og lægges på et fad sammen med et stor kartoffel som er skåret i smalle både, det hele krydres med salt peber og paprika, og der presses lidt citronsaft over Poussinen,og alt dryppes med en god olivenolie, sæt fadet i ovnen på 180 gr. i ca 30- 45 min.
Lav en salat som du kan lide den.

16 kommentarer:

  1. Kære Vibeke

    Det kan man kalde den perfekte søndagsmiddag. Det ser fantastisk ud. Jeg elsker fiskesuppe. Det lyder spændende med Pernod i.
    De små hapsere ser skønne ud, selv om de ikke er et must, så giver det da absolut noget ekstra til menuen.
    Knus fra Hanne

    SvarSlet
  2. Kære Hanne det var vanvittig godt,
    simpelthen perfekt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Wow, Vibeke - Det var sørme noget af en middag :-) Hold da helt op, hvor ser det lækkert ud. Her har vi bare fået take-out, så jeg er vildt misundelig :-)
    Knus fra
    Malou

    SvarSlet
  4. Kære Malou
    Det kan du også godt være, altså misundelig, for det var forrygende, simpelthen, jeg nød, da jeg gik og lavede det for suppen gav den skønneste duft, og det var en kæmpenydelse at spise det, og ved du hvad, det tog siger og skrive 20 min. plus tiden i ovnen, så det var faktisk let, lige så let, som at få fat i mad udefra, ikk? :)
    Knus fra
    VIbeke

    SvarSlet
  5. Lækker søndagsmiddag. Jeg spiser meget fisk, men har aldrig prøvet at tilsætte pernod i suppen, prøves skal det, og resultatet er jeg ikke i tvivl om, er jo også uddannet køkkenleder. Happerne, uhm - du forstår at kræse for dig selv.
    Knus fra
    Manna

    SvarSlet
  6. Kære Manna
    Ja du skulle prøve det med Pernod, især hvis du samtidig har noget frisk fennikel med i suppen, så kan du jo regne ud, at det er en harmoni der siger spar to.
    Knus fra
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Kære Vibeke
    Uh, jeg kan levende forestille mig hvordan suppen duftede :-)
    Jeg har desværre hverken haft tid eller overskud til at lave varm mad i dag. Søndag er min store 'arbejdsdag' og der er en deadline der nærmer sig. Så jeg skal nok sidder her 5-6 timer endnu. Godt der ikke er noget vækkeur der ringer i morgen tidligt :-)
    Knus fra
    Malou

    SvarSlet
  8. Kære Malou
    God arbejdslyst!
    knus
    VIbeke

    SvarSlet
  9. Din poussin med salat og stegte kartofler lyder meget lækker, Vibeke! Den vil jeg lave en dag, men fisken springer jeg jo desværre over, da jeg er en kræsenpind :)

    Varme klem til dig!

    SvarSlet
  10. Kære Vibeke.
    Umm, hvor ser det lækkert ud..
    Jeg kan godt forestille mig at et twist pernod er super godt...

    SvarSlet
  11. Kære Madame, det smager også rigtig godt, så det skulle du prøve!
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  12. Kære Mette Lykke, det gør underværker, men selvfølgelig kun, hvis man har en god fond.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  13. Kære Vibeke,

    Skulle det indlæg ikke have haft Gourmetmads-tag'en? For det lyder usandsynligt lækkert - selvom det ikke er den store hokus-pokus; men sådan er det jo tit ;-)

    Jeg elsker poussiner... det er godt nok lang tid siden, at jeg har fået det nu du minder mig om det. Jeg plejer at grydestege dem med friske figner og æblecider eller hvidvin. Men det gider jeg jo ikke lave bare til mig selv må jeg nok indrømme!

    Jeg beundrer din evne til at nyde maden med dig selv...

    SvarSlet
  14. Kære Nille
    Jo du har ret, det tænkte jeg ikke lige på, da jeg lagde det ud.
    Det var fantastisk, og hører ind under gourmet!
    Ang. det med at nyde maden selv, - jeg er nødt til at lave det ordentlig, for ellers spiser jeg ikke, når noget bare er sjasket sammen, så tar jeg to mundfulde, og resten ryger ud, min synsans og lugtesans skal kombineres med smagssansen, ellers kan jeg ikke få det ned.
    Det skal være en nydelse, og det er blevet et absolut must efter, at jeg er blevet alene.
    Knus
    Nille

    SvarSlet
  15. Kære Vibeke

    Det ser bare så lækkert ud, kunne du ikke komme til Fyn, her kører den kun på knækbrød med ost, hvis det er vildt et blødkogt æg :)

    Fiskesuppen ser vildt indbydende ud.
    Ha en god mandag

    SvarSlet
  16. Kære Pernille, hvad nytter det at jeg kommer til Fyn, når du nu skal fare til Sjælland, med din elskede hund?
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!