11. april 2009

Lammeculotte med citron og honning og kartoffelmos med basilikum og trøffel

Til 3 pers.
Lammeculotter på min måde
2 lammeculotter, Befriet for det værste fedt, marineres i 2 -3 timer med
2-4 fed hvidløg, alt efter størrelse
2 kviste rosmarin
lidt salvie 3-4 blade
salt, peber
frisk timian ca. en spiseskefuld
1 citron - ½ presses over kødet resten skæres i skiver og lægges under og over Culotterne marineres i to - tre timer

Efter marinering, fjernes citronskiverne, og smides væk, krydderurterne skrabes ned i fadet fra kødet, og Culotterne steges på en stegepande i olie to min. på hver side, kødet lægges tilbage i fadet.
2 tsk. Akaciehonning hældes over kødet,
en slat blommebalsamico og
½ dl varmt fond hældes ved
og sættes i ovnen i 30 min på 160 gr.
Hvidløg og krydderurter skulle nu gerne være i under kødet i fadet

Bagte Tomater
4 hele tomater deles
krydret med timian, basilikum, salt og peber, dryppes med lidt olivenolie og sættes i ovnen sammen med culotterne på et lille fad.

Hvidløgsbønner
Bønner koges i lidt vand med
1 fed hvidløg
salt
lidt smør

Kartoffelmos med basilikum og trøfler
6 store bagekartofler Koges med skæl og salt

en håndfuld basilikum
så meget trøffel du vil ofre, kan naturligvis undlades, man kan også bruge lidt trøffelolie!
salt, peber
2 dl. kogende mælk
1 Klat smør
Kartoflerne pilles og moses, sammen med basilikum, mælk tilsættes lidt efter lidt mens der piskes, smag til med salt, peber og vend en lille klat smør i drys med trøffel, jeg brugte hvide forårstrøffel, (de ser nu ikke særlig hvide ud)
Sur/sød sauce
Kødet tages ud af ovnen og hviler.
Væsken fra kødet sies, hældes i en gryde og koges op i 2 min. og sluk, tilsæt nogle kolde klatter smør, de rystes ind i saucen, smag til med salt og peber
Arranger på tallerkenen (se billedet)
saucen hældes ved, når alt det øvrige er på tallerkenen, og en enkelt skefuld hældes over katoffelmosen.

10 kommentarer:

  1. Det lyder som den lækreste påskemiddag! Jeg elsker trøfler - men bruger nu mest olieversionen da det er sjældent og dyrt at finde de rigtige! Men alene parfumen af en god trøffelolie er guddommelig ;-)

    SvarSlet
  2. Kære Vibeke
    Perfekt påskemiddag. Og så er der kommet nye tallerkener til dagens fine anretning.
    Jeg drømmer om gode gammeldaws Skidne Æg med opbagt sennepssauce. Fy, men er ikke fanatiker.
    Æv, jeg havde en del materiale om syreholdige madvarer. Næsten en flyttekasse fyldt med pjecer, hæfter m.m. havnede på genbrugspladsen fornylig. Måske der ligger lidt om det i en flyttekasse, ser efter, når der engang skal pakkes ud.
    Nu skal der soves, godnat.
    God lørdag aften til dig
    Knus
    Manna

    SvarSlet
  3. Kære Nille
    De trøfler var nu ikke så dyre, 18 gr. for 65 kr. jeg tror der er 4 stykker i sådan et glas, jeg brugte 1 stk.
    Middagen var lækker, det var en ide jeg fik om at lave det anderledes, så det er min helt egen selvopfundne opskrift, og den er jeg stolt af, for det blev lige som jeg havde forestillet mig.
    Det sur søde op mod lammeskødet, var simpethen perfekt, og resten satte bare prikken over I et.
    Jeg har tænkt mig, at smide et par trøfler i noget olie,det må give en god smag.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  4. Kære Vibeke
    Uha, det ser godt ud. Der er også lam på vej hos mig. Jeg er vild med sommertrøfler. Måske skulle jeg investere i et par stykker?
    Som Nille bruger jeg dem også mest i olieform. Sådan en hvid bønnepuré med et par dråber olie, det er gudespise.
    Knus
    Malou

    SvarSlet
  5. Kære Manna
    Jeg har så meget porcelæn, fra restarationstiden, så en gang imellem finder jeg noget frem, som passer til det der skal på.
    Og ja det var en skøn Påskemiddag, simpelthen!
    Det med syreholdig mad, er faktisk vigtigt, vi er mange her i Blogland, som godt kan bruge noget af den viden, jeg bad Malou om at skrive et indlæg om det, for hun har en del viden om det, og hun har sagt ja!
    Vi kan jo lige så godt bruge hinandens viden, - når du får kikket i dine ting igen, så kan du jo også være med til at supplere op, for en person kan jo ikke vide alt, jeg kikker også mine bøger igennem, for at se, om der er noget hjælp at hente.
    Også god lørdag aften til dig.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. Kære Malou
    Ja det var en fantastisk middag, og jeg er mæt, men ikke "stoppet",
    Det var igen en symfoni af smagene, alt var som det skulle være.
    Ang. trøfler, det er da bare en gudespise, jeg vil prøve at lave noget olie selv.
    Glæder mig til at se dit lam!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Du ved det uden tvivl - men ellers er en god metode at skære trøflerne i tynde skiver (uden at skrælle dem). Så lægge dem i en lage med 1 del solsikkeolie og 1 del olivenolie - ca. 2 dl til 40 gr trøfler... det er nok derfor trøffelolieflasker altid er så bitte små ;-) Dem jeg køber er vist knap 1 dl! Men det holder jo også længe.

    SvarSlet
  8. Kære Nille
    Du besvarede lige et spørgsmål, som jeg havde stillet mig selv.
    Jeg tænkte nemlig på, at olivenolie, måske var for dominerende, så en blanding, ja det vil være det rigtige, det bliver prøvet af,- jeg laver en dl. jeg har et glas mere med trøfler, foruden det jeg åbnede i dag, så de 20 gr. kan jeg godt samle sammen.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Kære Vibeke..
    Kartofelmos med trøffel, det må jeg prøve en dag.. Jeg giver nogen gange salaten lidt trøffelolie, det er også godt..
    Citron og honning til lammet lyder lækkert..

    SvarSlet
  10. Kære Mette Lykke
    Retten var også ny for mig, jeg fandt på det i løbet af dagen i går, og det var bare så godt, både mosen og kødet, sammen udgjorde det en fantastisk helhed, så prøv!
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!