23. april 2009

Moderniseret kyllinge/hønsesalat

Det kan da godt nok være besværligt, at skulle have et stykke med hønsesalat, især når man ikke har Franskbrød i huset.
Jeg ville have salaten, ergo måtte jeg bage et brød, og så for ikke at løbe tør, sådan lige med det samme, bagte jeg et kæmpebrød, som lå fra hjørne til hjørne på min bageplade:)
Jeg kommer altid til at tænke på, da jeg var i mit første job, som telefondame, bagte fruen i huset sådan nogle store herlige brød, hun halverede dem og kom i en plasticpose, mens de stadig var en anelse lune, og lod posen være åben til brødet var helt koldt, og så frøs hun det.
Når vi så skulle bruge det, tog hun det frem om aftenen og så var det som om at brødet var nybagt til morgenmad.
Mit franskbrød blev stort men også vind og skævt, selvfølgelig på grund af mine gigtfingre, men skidt med det, det blev godt. (Se billedet længere nede på siden.)

Kyllinge/hønsesalat
Kødet havde jeg fra den Kylling jeg stegte i går, Se her
Nok salat til to pers.
3 spsk. græsk yoghurt
1 spsk. majonæse
lidt citronsaft
salt
peber
og en anelse friskhakket chili
Ovenstående blandes til dressing

Nedenstående blandes i dressingen
1 stegt eller kogt koldt kyllingebryst skåret eller revet i små stykker
10 cm, agurk, skåret i bittesmå tern, lad dem lige ligge i en si i en halv times tid, drysset med lidt salt, klem saften ud.
2 forårsløg skåret i fine skiver på skrå
½ rød snakpeber skåret i små strimler
1 stor tomat skåret i kvarter og befriet for kerner skåret i tern
2 champignon i skiver
1 lille bundt purløg, i skiver evt. på skrå
1 skive fransbrød ristet, smørres og belægges med et salatblad
Salaten lægges op på salatbladet og det pyntes med
Fem skiver bacon, ristet!
Karse
2 tomatryttere


Her er mit skæve franskbrød.

8 kommentarer:

  1. Sikke da fristende det er!! Endnu en gang ;) Hvis man ikke er så meget til chili har du så en idé til noget andet jeg kan bruge i stedet? Tomatryttere :D Skønt udtryk Knus og rigtig god aften

    SvarSlet
  2. Kære Anette
    Du kan bare udelade det, det sker der ikke noget ved:
    Man bruger det man kan lide!
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke

    Den her moderne version den kan jeg mægtig godt lide. Jeg vil lige prøve den næste gang jeg steger en kylling og det gør jeg faktisk ret til :)
    Kan du have en rigtig god aften dernede i det jyske

    SvarSlet
  4. Kære Vibeke

    GUF, siger jeg bare :-)

    Så er der kommet en dato på det jyske blogtræf. Det bliver den 6/6 i Vejle. Var det noget for dig?

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  5. Kære Pernille
    Ja os enlige skal jo lige tænke os om, især når vi vil spise godt, og den her måde er jo alletiders, det er jo medvirkende til, at man kan stege en hel kylling en gang imellem, - salaten er meget frisk, det minder ikke om den tunge gammelsdags hønsesalat, men jeg havde nu mit hyr med fransbrødet.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. Kære Malou
    Ja det var guf, dejlig friskt.
    Jeg så godt det med træffet, og spekulerer meget på, om jeg skulle melde mig til, men jeg tror lige, at jeg venter med at afgøre noget, til jeg kommer hjem fra Paris, d.7 maj, jeg mener at der var frist til d. 15 maj.
    Chancerne for at at tar med, er rimelig store.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  7. Kære Vibeke
    Mums hvor lækkert og ih hvor jeg glæder mig til at bruge los af dine gode opskrifter. Den græske yoghurt synes jeg vældig godt om. Når jeg bager gærbrød/kager til frysning, bruger jeg den metode, du omtaler, den er nemlig super god.
    God torsdag aften til dig
    Knus Manna

    SvarSlet
  8. Kære Manna
    Jeg er også blevet ret glad for græsk yoghurt.
    Brødet blev lidt sjov at se på, men det smager godt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!