24. april 2009

”Italienske skiver”

Jeg bagte et stort franskbrød i går, og det fremkaldte en mad oplevelse jeg havde i Toscana sidste år i.
Min veninde og jeg sad på udendørs cafe, og skulle have noget at spise, der var heldigvis billeder på menukortet, og jeg faldt straks for nedenstående!

1 stor skive franskbrød (du kan også bruge to små skiver)
Tomatpesto (hvis du ikke har tomatpesto, kan du bruge tomatpure)
lidt reven ost
oregano
lidt hvidløg i skiver (kan undlades)
lufttørret skinke, (du kan bruge hvad du har lyst til, kogt skinke, rejer lidt kødsauce, osv.)
1 tomat i skiver
Lidt løg i skiver
Salt
peber
lidt halverede oliven (kan undlades)
lidt frisk mozzarella
Frisk basilikum
olivenolie
Smør brødet med pestoen drys lidt hvidløg, revet ost og oregano over, riv lidt skinke i stykker og fordel det over brødet, derefter lægges nogle tomatskiver, oliven, løg og krydr. med lidt salt og peber, noget frisk mozzarella plukkes i små stykke, og kommes over, nogle basilikum blade fordeles, lidt olie dryppes over
Brødet sættes ind i ovnen på 200 grader


Det skal være sprød og knasende

Tips:
Frisk Mozzarella, hvis du ikke skal bruge alt, kan det godt gemmes, det vand/væske der er i posen kan hældes op i en lille skål, og der kan du lægge resten af Mozzarellaen i og skålen dækkes med plastikfolie, du skal bare sørge for, at osten er dækket af væsken, det kan gøres ved at skålen er lille nok, eller at du deler osten i flere stykker, Jeg har haft det stående i fem dage i køleskabet uden problemer!

Lige til orientering, så blev mit brød i går, lavet lidt efter italienske metoder, dvs. efter første hævningen bliver det slået ned igen i skålen, så det i alt hæver tre gange, det giver en skøn krumme, og egner sig til at lave disse ”Italienske skiver”.
Opskriften på brødet får du lige.
Jeg bruger altid min køkkenmaskine til at lave det grove arbejde, mine hænder vil ikke.
6½ dl. håndvarmt vand, ½ pk gær, en spsk. salt, 3 spsk olivenolie, 1 kg god hvedemel tilsættes lidt efter lidt
Kør det på maskinen, 6-7 min, drys noget mel over og lad det hæve, med et viskestykke over, når dejen er på vej ud af skålen slås dejen ned, og så skal den hæve igen, indtil den er næsten lige så stor som første gang.
Drys noget mel på bordet og læg dejen på bordet, slå det lidt ned, form det til et eller to brød, og læg det på en bageplade og lad det hæve, til ca. dobbelt størrelse under et fugtigt viskestykke.

Sæt brødet i ovnen 30 min. På 200 gr.

6 kommentarer:

  1. Kære Vibeke
    Uhm... det er bare noget af det bedste sådan nogle italienske skiver.
    Jeg elsker dem som hapsere før en middag eller som en skøn frokost.
    Måden du har slået brødet ned på 3 gange, lyder spændende. Det vil jeg prøve næste gang jeg bager italiensk.
    Knus fra Hanne

    SvarSlet
  2. Kære Hanne
    Det giver en bedre krumme, efter min mening, men du kan jo selv bedømme, når du får det prøvet af.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke
    Det ser bare kanon ud det brød. For nogle år tilbage kunne man købe noget aioli med hvidløg, jeg tror at det var Thomas Pasfall fra Munkebo Kro der havde lavet det, og det bedste det var bare sådan noget italiensk brød med aioli tomater og ost ! uhm jeg drømmer om det.
    Nu kan jeg ikke finde nogle steder hvor jeg kan købe det aoli mere så jeg må på jagt efter en opskrift og så vil jeg prøve at bage dit brød.
    Dejlig aften til dig

    SvarSlet
  4. Kære Pernille
    Her kan du finde en opskrift på
    aioli med hvidløg.
    http://www.dr.dk/DR2/Urt/Rikkes+opskrifter/Hvidl%C3%B8g/20060619135949.htm

    Og her kan du købe det
    http://www.kija-design.dk/aioli-hvidloeg-p-592.html
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Tusind tusind tak kære Vibeke, jeg har ellers prøvet at lede efter hvor jeg kunne købe det, men uden held.
    Nu prøver jeg da lige at lave det selv for jeg elsker det, der skal købes ind til det i morgen, så hører du hvordan at det er blevet :)
    Knus pernille

    SvarSlet
  6. Kære pernille
    Jeg er spændt!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!